WFP ja UNICEF: 7,7 mijoonaa tarvitsee pikaista ruoka-apua Itä-Afrikassa

Lähes kaksi vuotta kestänyt kuivuus Afrikan sarvessa on aiheuttanut alueelle nälkäkatastrofin. Keniassa, Somaliassa, Etiopiassa ja Djibutissa yli 7,7 miljoonaa ihmistä tarvitsee kiireellisesti apua säilyäkseen hengissä.

Tällä hetkellä tilanne on pahin Pohjois- ja Itä-Keniassa, jossa maan hallituksen ja Maailman elintarvikeohjelman (WFP:n) mukaan 3,5 miljoonaa ihmistä on välittömän ruoka-avun tarpeessa. Maan paimentolaisalueilla karjaa kuolee tuhansittain ja juomavedestä on jatkuva puute. Ravitsemustilanne on hälyttävä myös eteläisessä Etiopiassa ja Somaliassa.

Itä-Afrikassa on kaikkiaan 16 miljoonaa ruoka-avun tarvitsijaa. Sekä WFP:n johtaja James T. Morris että UNICEF:in johtaja Ann M. Veneman ovat vedonneet päättäjiin ja tukijoihin uusien lahjoitusten saamiseksi. Tällä hetkellä tarvitaan lähes 2 miljardia dollaria eli noin 1, 6 miljardia euroa avustustoimiin, jotta humanitaarinen katastrofi Afrikassa voidaan välttää.

Aliravittuja lapsia uhkaavat taudit

Itä-Afrikan pahimmalla nälkäkriisialueella elää 1,5 miljoonaa alle 5-vuotiasta lasta. Aliravittujen lasten vastustuskyvyn laskiessa taudit, kuten tuhkarokko, leviävät nopeasti ja infektiot muodostuvat vaarallisiksi. Esimekiksi 90 prosenttia Somalian lapsista ei ole saanut tuhkarokkorokotusta.

WFP ja UNICEF rahoittavat alueelle vietävää ruoka-apua, mutta lisävaroja tarvitaan. Järjestöt toteuttavat avustustoimet yhdessä maiden hallitusten kanssa. UNICEF rokottaa lapsia, laajentaa lisäravinnon ja A-vitamiinin jakelua. (A-vitamiinin puute heikentää immuunijärjestelmää.) Perheille toimitetaan vettä sekä välineet, joilla huolehtia hygieniasta. WFP auttaa yhdessä UNICEF:in kanssa
381 000 odottavaa ja imettävää äitiä.

Koulut suljetaan veden puutteessa

Nälänhätä on vaikeuttanut lasten koulunkäyntiä. Päivittäisen ruuan, veden ja karjan laidunmaiden etsiminen on vienyt lasten päiväohjelmasta niin paljon aikaa, että heille ei ole jäänyt juurikaan mahdollisuuksia opiskeluun. Monet koulut eivät ole avanneet oviaan vuodenvaihteen jälkeen veden puutteen vuoksi. Neljällä Somalian hallinnollisella alueella kaikkiaan 104 koulusta vain 14 koulua on toiminnassa.

UNICEF toimittaa vesisäiliöitä ja muita tarvikkeita, jotta vanhemmat voisivat lähettää lapsensa kouluun. WFP laajentaa kouluruokailuohjelmansa kattamaan 500 000 Kenian koululaista. UNICEF painottaa lastensuojelun tehostamista. Kun perhekunnat liikkuvat rajojen yli ruuan perässä, lasten riski tulla väärinkäytetyiksi ja riistetyiksi kasvaa.

Nälänhätä muualla Afrikassa: Malawiin virtaa apua

Joka kolmas afrikkalainen näkee nälkää. Vähintään 43 miljoonaa maanosan asukasta tarvisee ruoka-apua, ja näistä välitöntä apua tarvitsee 35 miljoonaa ihmistä. Länsi-Afrikassa ja Sahelin alueella 8,5 miljoonan ihmisen ravitsemustilanne on erittäin heikko. Sota ja köyhyys ovat huonontaneet alueiden ihmisten elinmahdollisuuksia.

Eteläisessä Afrikassa ruokaturvaa heikentää erityisesti HIV/AIDS. Ruokaturvan menetys on kohtalokkainta HIV/AIDS:sta kärsiville, joille riittävä ja monipuolinen ruokavalio ovat ensisijaisia.

WFP:n johtajan Morrisin mukaan 5 miljoonaa ihmistä Malawissa on ruoka-avun tarpeessa, 2,8 miljoonaa heistä on alle 18-vuotiaita lapsia. Viljelykasvien sato maassa oli vuosikymmenen huonoin.

Lahjoittajat ovat olleet anteliaita. 54 miljoonaa dollaria tarvittavasta 77 miljoonasta on jo kasassa. Morriksen mukaan tänä vuonna Malawissa panostetaan erityisesti aliravittujen lasten määrän vähentämiseen, juomaveden ja sanitaation saatavuuteen.

Lisää aiheesta englanniksi:

WFP:n Afrikan nälähätää käsittelevät sivut
WFP:n tiedote 8. helmikuuta
UNICEFin tiedote 7. helmikuuta

Videoita Kenian nälkäkriisistä
Kuvia Somalian kuivuusalueilta

Maailman elintarvikeohjelma eli World Food programme (WFP) on maailman suurin humanitaarinen järjestö. Se toimii YK:n alaisuudessa. Perustamisvuodesta 1963 lähtien järjestö on käyttänyt yli 25 miljardia euroa ja yli 47 miljoonaa tonnia ruokaa nälän vastaiseen taisteluun, kehitysmaiden taloudellisen ja sosiaalisen kehityksen tukemiseen sekä maailman kriisialueille antamaansa hätäapuun.WFP tarjoaman avun tarve on kaksinkertaistunut vuosikymmenessä. WFP:lla on projekteja meineillään 40:ssä Afrikan maassa. Yli 16 miljoonaa lasta ympäri maailmaa saa ravitsevan aterian WFP:n kouluruokailuohjelman kautta. Järjestö kerää varansa pääosin vapaaehtoisina lahjoituksina hallituksilta ja yksityisiltä tukijoilta.

UNICEF (United Nations Children´s Fund) on YK:n lastenjärjestö. Se perustettiin auttamaan Euroopan lapsia toisen maailmansodan jälkeen vuonna 1946.
UNICEFin kaiken toiminnan lähtökohta on YK:n Lapsen oikeuksien sopimus. Tärkein tavoite on perusoikeuksien turvaaminen kaikille lapsille. UNICEF taistelee syrjintää ja epätasa-arvoa vastaan, takaa turvalliset syntymäolosuhteet sekä terveydenhuollon ja koulunkäynnin kaikille lapsille. UNICEF ei saa osuutta YK:n jäsenmaksuista, vaan järjestö saa varansa vapaaehtoisina lahjoituksina hallituksilta ja yksityisiltä ihmisiltä.