Vähiten kehittyneiden maiden määrä halutaan puolittaa 2020 mennessä

29.3.2011

YK:n pääsihteerin Ban Ki-moonin nimittämän työryhmän laatima raportti varoittaa unohtamasta maailman vähiten kehittyneitä, eli niin sanottuja LDC-maita (Least Developed Countries). Siinä missä kehittyneiden maiden ja kehittyvien talouksien kasvukäyrät näyttävät nousujohteisilta, on LDC-maiden vastaava kuvaaja pysytellyt jo pitkään huolestuttavan tasaisena. Työryhmä korostaakin, että sellaiseen tulevaisuuteen ei ole varaa, jossa maailman 48 marginalisoituneinta maata ajautuu yhä pahempaan ahdinkoon.

The Report of Eminent Persons 2011 -raportti toteaa, että "LDC-maiden kasvava marginalisoituminen luo sellaisen tulevaisuuden, johon meillä, globaalilla yhteisöllä, ei ole varaa."

Raportti ehdottaa sarjan toimenpiteitä LDC-maiden taloudellisen ja inhimillisen kehityksen vauhdittamiseksi. Esimerkiksi kehitysapu tulisi raportin mukaan kohdentaa ja priorisoida entistä paremmin, ja sen tulisi olla riittävää. Lisäksi LDC-maiden vientituotteille tulisi myöntää tullivapaus, ja maatalouden tuottavuus sekä lasten koulunkäynnin aloitusaste pitäisi saada kaksinkertaistettua. LDC-maiden hallitusten demokraattisia toimintaedellytyksiä on myös parannettava.

Raportin tarkastelemat LDC-maat koostuvat maailman 48 alikehittyneimmästä maasta, joista 33 sijaitsee Saharan eteläpuolisessa Afrikassa, 14 Etelä-Aasiassa ja Oseaniassa ja yksi (Haiti) Karibialla. Raportin laatinut työryhmä koostui pääsihteerin nimittämistä kehitysyhteistyökysymyksissä ansioituneista asiantuntijoista.

YK:n LDC-huippukokous järjestetään 9.-13. toukokuuta Turkin Istanbulissa. Istanbulin LDC-huippukokouksen on määrä päättää toimenpideohjelmasta seuraaville kymmenelle vuodelle. Alustavissa neuvotteluissa on noussut esiin tavoite puolittaa LDC-maiden lukumäärä vuoteen 2020 mennessä. Tavoite on kunnianhimoinen, sillä LDC-kategoriasta on kyennyt nousemaan vain kolme maata - Botswana, Kap Verde ja Malediivit - sen jälkeen, kun LDC-kategoria 1970-luvulla luotiin. Tuolloin LDC-maiksi luettiin yhteensä 51 maata.

Istanbulin LDC-konferenssin valmistelukomitea kokoontui ensimmäisen kerran tammikuussa New Yorkissa. Tuolloin komitea valitsi puheenjohtajakseen Suomen YK-lähettilään Jarmo Viinasen. Valmistelukomitea kokoontuu seuraavan kerran 4.-8. huhtikuuta niin ikään New Yorkissa.

Edellinen LDC-huippukokous järjestettiin Brysselissä vuonna 2001.

Lue The Report of Eminent Persons 2011 -raportti YK:n sivuilta (englanniksi)