Uudenlainen aloite kommunikaation parantamiseksi kriisioperaatioissa

Yhdistyneiden Kansakuntien kriisioperaatiot ympäri maailman saavat käyttöönsä viimeisintä telekommunikaatioteknologiaa, jonka ansiosta ne ovat tavoitettavissa ja pystyvät tiedottamaan toimistaan 48 tunnin kuluessa katastrofin puhkeamisesta. Hanke on viisivuotinen ja se toteutetaan YK:n ja yksityisen sektorin yhteistyönä.

"Nopea kommunikaatio pelastaa ihmishenkiä", toteaa YK:n lastenrahaston UNICEF:in johtaja Ann M. Veneman. "Katastrofin sattuessa ruokaa, vettä, suojaa ja lääkkeitä tarvitaan kiireesti. Mitään näistä ei voi hankkia ilman nopeaa tiedonvälitystä."

Hankkeen rahoittaa yksityinen Vodafone Group Foundation, joka on sitoutunut osoittamaan noin kaksi miljoonaa dollaria Telecoms Sans Frontiers -järjestölle viiden vuoden aikana. Telecoms Sans Frontiers on kansalaisjärjestö, joka kouluttaa viestintään erikoistuneita ryhmiä ja lähettää niitä katastrofialueille ympäri maailman 48 tunnin sisällä kriisin puhkeamisesta. TSF toimii yhteistyössä UNICEF:in ja YK:n
humanitääristen asioiden osaston kanssa.

"Kuten Surinamin ja Indonesian esimerkit osoittavat, tämä ohjelma tarjoaa luotettavia kommunikaatiopalveluita jotta avustustyöntekijät voivat tehdä työnsä tehokkaammin ja pelastaa enemmän ihmishenkiä katastrofin ensimmäisinä päivinä", totesi YK:ssa humanitäärisistä asioista vastaava Jan Egeland. "Tarvitsemme tämän tyyppisiä menestyksekkäitä yksityisen ja julkisen sektorin yhteistyöhankkeita kohdatessamme yhä haastavampia kriisejä ympäri maailman."

Ohjelman avulla jopa neljä kommunikaatioryhmää voidaan sijoittaa YK:n kriisioperaatioihin ympäri maailmaa. Ryhmät saapuvat ensimmäisten joukossa alueelle ja perustavat viestintäkeskuksen, joka palvelee YK:ta, järjestöjä ja hallituksia. Keskus tuottaa luotettavaa tietoa ja mahdollistaa yhteyden alueelle. Ryhmän käytössä on internet, fax- ja videolaitteet satelliitti-, WiFi- ja GSM- yhteyksien avulla. Avustustyöntekijät saavat tätä kautta tietoa työnsä ja logistiikan koordinoimiseksi.

Ryhmät ovat olleet mukana kriisioperaatioissa jo neljästi tänä vuonna: tulva-alueilla Surinamissa, Indonesian maanjäristysalueella, YK:n humanitäärisessä operaatiossa Libanonissa, ja Kongon demokraattisen tasavallan tietoliikenneyhteyksien uudelleen rakentamisessa.

Artikkeli englanniksi