Turvallisuusneuvosto huomauttaa luonnonvarojen ja konfliktien yhteydestä

Luonnonvarojen laaja hyväksikäyttö timanteista puutavaraan voi saada aikaan konflikteja, mutta luonnonvarojen tehokas hallinta voi myös edesauttaa konfliktin jälkeisessä toipumisessa, huomautti YK:n turvallisuusneuvosto maanantaina.

Julkistamassaan lausunnossa turvallisuusneuvosto toivoo parempaa yhteistyötä ja tehokkaampia toimenpiteitä, jotta luonnonvaroja käytettäisiin viisaasti eikä laittomasti riistäen. Vuosien ajan 15-jäseninen turvallisuusneuvosto on pyrkinyt toimenpiteisiin, joilla estettäisiin luonnonvarojen laiton hyväksikäyttö - etenkin timanttien ja puutavaran - ja jotta vältyttäisiin riiston usein aiheuttamilta aseellisilta konflikteilta. Tärkeää olisi saavuttaa demokratiamallin mukainen läpinäkyvä hallinta myös luonnonvarojen kohdalla.

Turvallisuusneuvosto on lisäksi painottanut valvonta- ja sertifikaatiomenetelmien kuten Kimberley-prosessin merkittävyyttä. Kimberley-prosessi on maailmanlaajuinen hallitusten, jalokiviteollisuuden ja kansalaisyhteiskunnan aloite, joka tähtää laittomien timanttien avulla rahoitetun sodankäynnin ja levottomuuksien estämiseen.

Tämän vuoden huhtikuussa turvallisuusneuvosto poisti kuusi vuotta kestäneen timanttien vientisulun Liberiasta. Sulun tarkoituksena oli estää sotia laukaisevien sekä rahoittavien timanttien myynti Länsi-Afrikan alueella.

"Liian monissa tapauksissa luonnonvarojen laiton riistäminen on laukaissut, lisännyt ja pitkittänyt aseellista konfliktia," sanoi B. Lynn Pascoe YK:n poliittisten asioiden alipääsihteeri, viitaten timanttien rooliin Liberiassa, vedestä ja ruuasta käytyyn taisteluun Somaliassa sekä luonnonvarojen laittomaan riistoon Kongon demokraattisessa tasavallassa.

Pascoe huomautti, että hyvän hallinnon, luotettavuuden ja läpinäkyvyyden ilmapiirissä luonnonvarat voisivat olla valtiolle suureksi hyödyksi sekä edesauttaa rauhaa ja kehitystä. "Ainoastaan pakotteet tai rauhanturvaaminen eivät ratkaise ongelmaa, vaan tarvitaan kaikkien osapuolten sitoutumista ja luonnonvarojen tasa-arvoista jakamista," hän painotti.

YK pyrkii olemaan avuksi valtioille, jotka haluavat katkaista luonnonvaroista aiheutuneen konfliktien kierteen ja rakentaa vahvan sekä toimivan yhteiskunnan käyttäen luonnonvaroja tasapainoisuuden ja kehityksen saavuttamiseen. Olennaista on irrottautua luonnonvarojen avulla ylläpidetystä sotataloudesta ja pyrkiä rauhantalouteen, joka tukee turvallisuutta sekä konfliktien ehkäisyä.

Artikkeli englanniksi