”Surullisin hetkeni YK:n pääsihteerinä” – YK tuomitsee ankarasti Venäjän sotatoimet Ukrainaa vastaan

YK tuomitsee Venäjän maajoukkojen tunkeutumisen Ukrainaan. YK:n pääsihteeri António Guterresin mukaan Venäjän sotatoimet voivat johtaa ”tuhoisimpaan sotaan tällä vuosisadalla".

Suomen YK-liiton logo
”Meidän tulee tehdä kaikki voitavissa oleva siviilien suojelemiseksi ja konfliktin eskaloitumisen estämiseksi”, painottaa YK-liiton puheenjohtaja Joonas Könttä.

Venäjä on käynnistänyt sotilaallisen hyökkäyksen Ukrainaan. Venäjän maajoukot ylittivät tänään rajan Ukrainan puolelle maan pohjois-, itä- ja eteläosista ja Valko-Venäjältä.

YK:n pääsihteeri António Guterres on tuominnut voimakkaasti Venäjän presidentti Vladimir Putinin päätöksen tunkeutua Ukrainaan. Guterres toteaa, että Venäjän toimet "rikkovat Ukrainan alueellista koskemattomuutta ja suvereniteettia." YK:n pääsihteeri painottaa, että Venäjän politiikka on "yhteensopimatonta YK:n peruskirjan periaatteiden kanssa."

"Tämä on surullisin hetkeni YK:n pääsihteerinä", Guterres korostaa.

YK:n pääsihteerin viesti Putinille on selvä: ”Ihmisyyden nimissä: vedä joukkosi takaisin Venäjälle. Ihmisyyden nimissä: älä aloita sotaa, sillä tästä sodasta voi tulla tuhoisin sota tällä vuosisadalla."

Ukrainan tilannetta on käsitelty YK:ssa kuluneina viikkoina lukuisia kertoja. YK:n turvallisuusneuvosto on käsitellyt tilannetta viime viikkoina neljästi. Viimeisin turvallisuusneuvoston hätäkokous järjestettiin tämän viikon tiistaina Venäjän presidentin ilmoitettua Ukrainan kahden alueen, Luhanskin ja Donetskin, itsenäisyyden tunnustamisesta. Turvallisuusneuvosto jatkaa aiheen käsittelyä tänään. YK:n yleiskokouksessa puolestaan vaadittiin eilen laajalla rintamalla rauhanomaista ratkaisua tilanteeseen.

Kansainvälinen järjestelmä perustuu valtioiden alueellisen koskemattomuuden ja suvereniteetin kunnioittamiseen. Valtioilla on järjestelmän mukaan oikeus päättää itsenäisesti omasta politiikastaan ja hallita suvereenisti omia alueitaan ilman muiden valtioiden puuttumista. Voimankäyttö ja voimankäytöllä uhkaaminen ovat kansainvälisen järjestelmän vakavimpia loukkauksia. Venäjän hyökkäys Ukrainaan rikkoo räikeästi kansainvälistä oikeutta, YK:n peruskirjaa ja Ukrainan suvereniteettia.

YK:n turvallisuusneuvoston ja yleiskokouksen istunnot ovat osoittaneet Venäjän jääneen eristyksiin maailman valtioiden foorumissa.

YK on edelleen läsnä Ukrainassa ja jatkaa humanitaarista avustustyötä. YK:lla on Ukrainassa 1,510 työntekijää, joista noin 100 on kapinallisten hallitsemilla alueilla. Viime päivinä osa työntekijöistä, joiden tehtävät eivät vaadi läsnäoloa, on siirretty muualle.

YK:n pakolaisasiain päävaltuutetun mukaan pakolaisvirta Ukrainasta on jo alkanut. YK on kumppaneineen valmistautunut antamaan humanitaarista apua sekä maan sisällä että sen ulkopuolella. YK vetoaa naapurimaihin, että ne pitäisivät rajansa auki Ukrainasta tuleville pakolaisille.

Suomen poliittinen johto ja Suomen YK-liitto tuomitsevat jyrkästi Venäjän sotatoimet

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ilmoitti julkilausumassaan tuomitsevansa jyrkästi Venäjän käynnistämän hyökkäyksen. Niinistö tähdentää, että ”Venäjän toimet kohdistuvat Ukrainaan, mutta samalla ne hyökkäävät koko Euroopan turvallisuusjärjestystä vastaan.”

Niinistö, jolle Suomen YK-liitto myönsi Vuoden YK:n ystävä -kunniamaininnan vuonna 2019, lisää, että Suomi tuntee ”syvää myötätuntoa Ukrainaa kohtaan" ja etsii tapoja lisätä Ukrainalle antamaamme tukea.

”Yhtenäisesti sovituista kansainvälisistä sopimuksista on pidettävä kiinni ja YK:n peruskirjaa kunnioitettava", painottaa YK-liiton puheenjohtaja Joonas Könttä.

”Meidän tulee tehdä kaikki voitavissa oleva siviilien suojelemiseksi ja konfliktin eskaloitumisen estämiseksi. Yhtenäisesti sovituista kansainvälisistä sopimuksista on pidettävä kiinni ja YK:n peruskirjaa kunnioitettava.” painottaa YK-liiton puheenjohtaja Joonas Könttä.

Kiina ja Venäjä sopivat Pekingin olympialaisten yhteydessä antamassaan lausunnossa tiivistävänsä kahdenvälistä yhteistyötä kansainvälisillä areenoilla. Ukrainan tilannetta käsittelevissä keskusteluissa Kiina on vedonnut osapuoliin kriisin syvenemisen estämiseksi, vuoropuhelun jatkamiseksi ja rauhanomaisen ratkaisun löytämiseksi. Samaan aikaan se on kuitenkin kritisoinut Yhdysvaltojen ja Euroopan asettamia Venäjän vastaisia pakotteita. Kiinalla voi niin halutessaan olla merkittävä rooli konfliktin suunnan määrittämisessä.