Suomi myöntää humanitaarista apua Sahelin ja Syyrian kriiseihin

16.5.2012

Ulkoministeriö kohdentaa kehitysministeri Heidi Hautalan päätöksellä 1,9 miljoonaa euroa hätäapua Sahelin ja Syyrian kriiseistä kärsiville. Lisäksi Maailman terveysjärjestö WHO:n humanitaarisen toiminnan tukemiseen myönnetään miljoona euroa.

Kevään aikana Sahelin alueen humanitaarinen tilanne on jatkanut heikkenemistään. Jo ennestään köyhyyden, kuivuuden ja väkivaltaisten konfliktien vuoksi moniongelmainen Sahel on kohdannut nyt myös pakolaiskriisin. Malin hallituksen ja tuaregikapinallisten väliset taistelut ovat ajaneet lähes 130 000 pohjoismalilaista maan sisäiseen pakolaisuutteen ja 200 000 pakoon naapurimaihin Nigeriin, Mauritaniaan ja Burkina Fasoon. Vuoden 2011 lopulla alkaneen vakavan ruokakriisin vuoksi nälänhätä uhkaa Sahelin alueella yhteensä noin 16 miljoonaa ihmistä. Apua tarvitsevat erityisesti yli miljoona alle 5-vuotiasta lasta, joita uhkaa vakava aliravitsemus.

YK:n lastenrahasto Unicef pyrkii vastaamaan Malin, Mauritanian, Nigerin ja Burkina Fason tuoreeseen pakolaiskriisiin. Suomen 1 miljoonan euron kohdennus auttaa vastaamaan erityisesti naisten ja lasten kiireellisiin tarpeisiin tarjoamalla juomavettä ja hätäruoka-apua akuutista aliravitsemuksesta kärsiville lapsille. Punaisen Ristin kansainvälistä komiteaa tuetaan 600 000 eurolla Suomen Punaisen Ristin kautta. Toiminnan tavoitteena Malissa ja Nigerissä on auttaa taisteluissa loukkaantuneita, tukea elinkeinojen vakauttamista, parantaa pääsyä peruspalveluihin ja jakaa ruoka-apua.

Viime keväänä alkanut kansannousu Syyrian autoritaarista hallintoa vastaan ei ole päättynyt vaan tilanne on pahentunut. Yli 10 000 ihmistä on kuollut ja sadattuhannet paenneet hallituksen joukkojen ja sitä tukevien militioiden väkivaltaa sekä maan sisällä että naapurimaihin. Väkivalta on jatkunut erityisesti Homsin, Idlibin ja Dara’an lääneissä. Väkivallattomana alkaneen kansannousun rinnalle on noussut aseistettu vastarinta. Syyrian kriisiin vastataan 300 000 euron myönnöllä YK:n pakolaisjärjestölle UNHCR:lle, joka toimittaa apua Syyriasta pakeneville ihmisille pääasiassa naapurimaissa Turkissa, Libanonissa, Jordaniassa ja Irakissa. Suomi on aiemmin myöntänyt Syyrian kriisiin miljoona euroa Kansainvälisen Punaisen Ristin ja Maailman elintarvikejärjestön WFP:n kautta.

Maailman terveysjärjestöllä WHO:lla on keskeinen asema humanitaaristen katastrofien yhteydessä terveydenhoidon järjestämisessä ja kansainvälisen hätäavun koordinoinnissa. Järjestö uudistaa toimintaansa tehostaakseen humanitaarista toimintakykyään. Suomen 1 miljoonan euron myöntö tukee erityisesti WHO:n kenttätason toimintojen vahvistamista.

Lähde: UM