Suomen YK-liitto järjestää kevätseminaarin ydinaseriisunnasta

Suomen YK-liitto järjestää kevätseminaarin aiheesta "Venäjän ja Yhdysvaltain uusi ydinasesopimus - Ydinaseriisunnan toinen mahdollisuus?"

Seminaari pidetään Hotel Arthurissa Helsingissä keskiviikkona 5.5.2010 klo 14-16.30.

Tilaisuuden puhujina ovat ulkoasiainministeriön asevalvontayksikön päällikkö Outi Holopainen, kansanedustaja Erkki Tuomioja ja Jaakko Ellisaari Abolition 2000 -verkostosta. Tilaisuuden avaa YK-liiton puheenjohtaja, kansanedustaja Antti Kaikkonen. Puheenvuorojen jälkeen on varattu aikaa keskustelulle. Suomen rauhanliiton puheenjohtaja Tarja Cronberg on valitettavasti joutunut perumaan osallistumisensa seminaariin.

Tilaisuus on avoin kaikille asiasta kiinnostuneille (ilmoittautuminen sähköpostitse pe 30.4. mennessä).

Seminaarikutsun ja ohjeet ilmoittautumiseen löydät täältä.

Strategisia ydinaseita rajoittava uusi Start-sopimus 2010

Venäjä ja Yhdysvallat allekirjoittivat uuden Start-sopimuksen Prahassa 8.4.2010. Sopimuksen mukaan molemmat maat vähentävät strategisten ydinkärkiensä määrää. Neuvottelut maiden välisten aikaisempien Start- sekä Sort-sopimusten jatkolle olivat pitkään jumissa, mutta ydinaseetonta maailmaa visioineen presidentti Obaman kaudella neuvotteluissa on edetty uuden sopimuksen solmimiseen.

Uuden Start-sopimuksen on katsottu heijastavan Yhdysvaltojen ja Venäjän parantunutta kahdenvälistä suhdetta ja edistävän merkittävästi ydinaseriisunnan asiaa maailmassa, sillä Yhdysvallat ja Venäjä omistavat yhdessä yli 90 prosenttia maailman ydinaseista. Sopimuksen aikaansaamista pidettiin myös tärkeänä välietappina ennen toukokuussa 2010 järjestettävää ydinsulkusopimuksen (NPT) seurantakonferenssia, jonka tuloksellisuuden suhteen odotukset ovat korkealla.