Suomelta lisää humanitaarista apua Libyaan

11.4.2011

Suomi on kasvattanut Libyan kriisin uhreille myöntämänsä humanitaarisenavun määrää 1,5 miljoonalla eurolla. Apu menee perille YK:n pakolaisjärjestön UNHCR:n, kansainvälisen siirtolaisuusjärjestön IOM:n sekä YK:n lastenrahaston UNICEF:n kautta siten, että kullekin järjestölle Suomi myöntää 500 000 euroa.

Suomi on kriisin puhkeamisesta lähtien pyrkinyt tukemaan alueen siviilejä. Ulkoministeriö on jo aiemmin myöntänyt Suomen Punaiselle Ristille asiantuntija- ja materiaaliavun lähettämiseksi 1,35 miljoonaa euroa. Nyt tehdyllä lisämyönnöllä Suomen humanitaarinen kokonaisapu alueelle nousee 2,85 miljoonaan euroon.

Lisäavun antamisesta päätti ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen.

"Lisäavulla vastataan erityisesti tilanteen pitkittymisestä aiheutuviin avuntarpeisiin. Avuntarvitsijoiden määrä on suuri erityisesti Libyan vastaisilla rajoilla Tunisiassa ja Egyptissä, koska Libyassa helmikuussa alkaneet väkivaltaisuudet ovat johtaneet suurten ihmismäärien siirtymiseen naapurimaihin", Väyrynen sanoo ulkoasiainministeriön tiedotteessa.

"Tilanne Libyassa ja naapurimaissa on vakava ja vaikeasti ennustettava. Humanitaarisen avun antamisella Suomi pystyy tehokkaimmin auttamaan alueen ihmisiä hädässä", ministeri jatkaa.

Kansainvälinen siirtolaisjärjestö IOM vastaa Libyassa evakuoinneista ja UNHCR pakolaisleirien hallinnoinnista. UNHCR auttaa myös erityisen suojelun tarpeessa olevia naisia ja lapsia. UNICEF on huolehtinut kriisialueilla myös haavoittuvimpien ryhmien perushygieniasta ja vesihuollosta.