Suomalaisia rauhanturvaajia maailmalla jo 50 vuotta

Vuonna 2006 tulee kuluneeksi 50 vuotta YK:n ensimmäisen rauhanturvaoperaation käynnistymisestä. Ranskan, Ison-Britanian ja Israelin joukkojen vetäymistä Suezilta ja Siinailta valvomaan lähetettiin 1956 myös ensimmäiset suomalaiset rauhanturvaajat.

Kaikkiaan 427 suomalaista palveli suomalaisessa valvontajoukoissa 1956-1957 (YKSK 1 ja 2).

YK on ollut vuoden 1956 jälkeen järjestämässä yli 50 rauhanturvaamisoperaatiota. Tällä hetkellä YK on mukana 18 rauhanturvaoperaatiossa. Rauhanturvaoperaatiot toteutetaan aina YK:n turvallisuusneuvoston päätöksellä ja niitä johtaa YK:n pääsihteeri.

Perinteisessä rauhanturvaamisessa suosittiin puolueettomien maiden kevyesti aseistettujen sotilaiden lähettämistä taistelevien osapuolten väliin. Konflkitien luonne on kuitenkin muuttunut erityisesti 1990-luvulla. Selkeiden rintamalinjojen sijaan ovat tulleet aseelliset yhteenotot, joissa ei ole selkeitä rintamalinjoja tai neuvottelevia osapuolia.

Perinteisen rauhanturvaamisen rinnalle on luotu sotilaallista kriisinhallintaa sekä siviilikriisinhallinnan yhteiskunnallista vakautta ja rauhaa vahvistavia toimintamalleja. Rauhanturvaajien rinnalle on tullut myös siviiliyksiköitä, kuten poliiseja.

Suomalaisia sotilastarkkailijoita ja esikuntaupseereja työskentelee YK:n johtamissa operaatioissa Etiopiassa, Eritreassa, Intiassa, Pakistanissa, Kuwaitissa, Kroatiassa, Kyproksella ja Lähi-idässä. Suomalaisia siviilipoliiseja ja muutamia upseereja on myös YK:n koordinoimien väliaikaisten siviilihallinto-operaatioiden palveluksessa Kosovossa ja Bosniassa.

Suomella on sotilasedustaja YK:n päämajassa New Yorkissa. Suomalaiset naiset ovat voineet palvella rauhanturvajoukoissa vuodesta 1991, jo ennen kuin naisten vapaaehtoinen varusmiesasepalvelus tuli voimaan.

Juhlavuoden tapahtumia

Puolustusvoimat järjestää juhlavuonna rauhanturvaamisesta kaksi kutsuseminaaria, joissa tarkastellaan kriisinhallinnan ongelmakohtia sekä rauhanturvaamisen kehitystä.

Kansainvälisenä rauhanturvaajien päivänä 29.5.2006 paljastetaan Helsingin Hietaniemen hautausmaalla muistomerkki operaatiossa menehtyneiden rauhanturvajien muistoksi.

Kesällä 2006 Suomenlinnassa avautuu Sotamuseon ja Rauhanturvaajaliitto ry:n toteuttama näyttely suomalaisesta rauhanturvatoiminnasta.

Juhlavuoden pääjuhlaa vietetään Tampereella 4.12.2006, jonne kutsutaan korkean tason kansallisia ja kansainvälisiä osallistujia sekä suomalaisia rauhanturvaajia YKSK:n veteraanien johdolla.

Suomen rauhanturvaamisen 50-vuotisjuhlavuoden tapahtumia ovat koordinoimassa: puolustusministeriö, pääesikunta, ulkoasiainministeriö, sisäasiainministeriö, Puolustusvoimien Kansainvälinen Keskus, Suomen Rauhanturvaajaliitto (ent. Suomen Sinibarettiliitto), Suomen YK-liitto ja YK:n Suomen Komppania.

Lisätietoa:
Puolustusministeriö