Presidentti Tarja Halosen syntymäpäivää juhlittiin Kallion kirkossa

Kulttuuri on ollut aina tärkeässä osassa presidentti Halosen elämässä. Kallion kirkossa järjestetyssä syntymäpäiväkonsertissa kuultiin musiikkia monipuolisesti yhteisöllisyydestä, solidaarisuudesta ja kansainvälisyydestä. Pakkasesta ja lumipyrystä huolimatta kirkkoon kokoontui lähes 950 ystävää ja yhteistyökumppania vuosien varrelta nauttimaan monipuolisesta ohjelmasta.

YK-liitto onnittelee lämpimästi monipuolisen ja vaikuttavan kansainvälisen uran tehnyttä presidentti Tarja Halosta, joka toimii edelleen aktiivisesti useissa eri YK-prosesseissa! Hän on myös YK-liiton kunniapuheenjohtaja.

Presidentti Tarja Halonen ja professori Arajärvi.
Presidentti Tarja Halonen ja professori Arajärvi saapuvat konserttiin Kallion kirkkoon. Kuva: Tuomo Manninen.

Presidentti Tarja Halosen syntymäpäiväkonsertti Kallion kirkossa avattiin YK:n ihmisoikeuksien julistuksen sanomalla ja arvoilla, jotka ovat olleet vahvasti läsnä presidentin elämässä ja työtehtävissä.

”Kaikki ihmiset syntyvät vapaina ja tasavertaisina arvoltaan ja oikeuksiltaan”

Loppiaisen tunnelmissa illan aloitti Kallion kantaattikuoro Tommi Niskalan johdolla. Palefacelta kuultiin Laulu sisällissodasta ja yhteislauluksi yltynyt Liiton tyttö. Lisäksi hän  esitti yhdessä mestarikansanlaulaja  Hilja Grönforsin kanssa kappaleen Saapuu elokuun yö

Kallion kantaattikuoro
Kallion kantaattikuoro avasi syntymäpäiväkonsertin Tommi Niskalan johdolla. Presidentti Halonen on kuoron suojelija. Kuva: Tuomo Mannonen.
Paleface ja liiton tyttö
Palefacen johdolla kaikui "Liiton tyttö" yhteislauluna varmaankin ensimmäistä kertaa kirkon käytävillä. Kuva: Tuomo Manninen.

Toiminta kansalaisjärjestöissä ja vähemmistökysymykset ovat olleet presidentille tärkeitä. Hän on toiminut muun muassa Setan ja Suomen Romanifoorumin puheenjohtajana. Romanien kansanperinteen kerääjänä palkitun Hilja Grönforsin Trio esitti konsertissa kaksi traditionaalista romanilaulua Enhän minä kotiani ja Nymannilaiset.

Hilja Grönfors Trio
Mestarikansanlaulaja Hilja Grönfors trioineen esitti laulut Enhän minä kotiani ja Nymannilaiset. Kuva: Tuomo Manninen.

Presidentti Halonen tunnetaan aktiivisena teatterin harrastajana. Maamme rakastetuimpiin näyttelijöihin kuuluva Seela Sella esitti syntymäpäiväjuhlassa Lauri Viidan runot Alfhild ja Luominen.

Seela Sella tulkitsee Lauri Viitaa
Seela Sella tulkitsee Lauri Viidan runot Alhfild ja Luominen. Kuva: Tuomo Manninen.

Kansainvälisissä tunnelmissa käväistiin Eija Ahvon ja Eero Ojasen laulujen Natalia ja Elämälle kiitos saattelemina.

Illan kruunasi sekä professori Pentti Arajärven lämminhenkinen ja arvostava puheenvuoro sekä viime vuonna 50-vuotistaiteilijajuhlaansa viettänyt Jukka Linkola Tentet yhtyeensä kanssa.

Eija Ahvo ja Eero Ojanen
Eija Ahvo ja Eero Ojanen veivät konserttiyleisön kansainvälisiin tunnelmiin lauluilla Natalia ja Elämälle kiitos. Kuva: Tuomo Mannonen.
Professori Pentti Arajärven puhe
Professori Arajärven lämminhenkinen ja arvostava puhe sai päivänsankarin ja koko yleisön nauramaan. Kuva: Tuomo Manninen.
Jukka Linkola ja tentet
Viime vuonna 50-vuotistaiteilijajuhlaansa viettänyt Jukka Linkola ja Tentet yhtye vastasi illan jazzeista. Kuva: Tuomo Manninen.