Presidentti Halosen seminaari: kestävän kehityksen työ muuttaa maailmaa

80 vuotta täyttänyt presidentti Tarja Halonen jatkaa edelleen kestävän kehityksen edistämistä YK-tehtävissä.

Tarja Halosen vieressä istui puoliso, tohtori Pentti Arajärvi
Tarja Halonen osallistui keskusteluun ja seurasi seminaaria puolisonsa, tohtori Pentti Arajärven seurassa, eturivissä myös SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman sekä presidenttiehdokkaat Jutta Urpilainen ja Pekka Haavisto. Kuva: Tuomo Manninen.
Pekka Haavisto puhuu ja Tarja Halonen punaisessa jakussa nauraa taustalla
Pekka Haavisto muisteli paneelissa vuosikymmenten takaista iskulausetta ”aurinko ja tuuli – ei ole huuli” ja totesi, että vihreä siirtymä tapahtuu nyt toden teolla. Kuva: Tuomo Manninen.

Vuosikymmenten vaikuttaminen on tuonut muutoksen

Presidentti Halosen kutsumassa paneelikeskustelussa kestävästä kehityksestä Halosen kanssa keskustelivat presidenttiehdokkaat Jutta Urpilainen ja Pekka Haavisto.

Keskustelun vetäjä Tapio Bergholm herätteli yleisöä kysymällä: ”Ovatko megatrendit muutettavissa? Mitä, jos kaikki meneekin päin helvettiä?”

Panelistien vastauksista kuului pitkä kokemus ja muutoksen hitaus. ”Isossa mittakaavassa mennään kohti parempaa”, sanoi Urpilainen. Yksi esimerkki hyvästä suunnasta on se, että Euroopan tavoitteena on olla ensimmäinen hiilineutraali maanosa.

Halonen otti muutoksen mahdollisuudesta esimerkiksi seksuaalipolitiikan. ”1960-luvun lopussa Suomessa tuntui, että muutos ei onnistu ikinä. Lopulta kansa teki muutoksen.”

Haavisto muisteli, miten hänellä oli epäilyksen häivä mielessä, kun vuosikymmeniä aiemmin kampanjoitiin lauseella ”aurinko ja tuuli – ei ole huuli”. Tänä päivänä vihreä siirtymä on käynnissä ja  Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on jopa vauhdittanut siirtymää.

”Pieksämäellä 30 tuulivoimalaa on muuttanut suunnan. Jos tämä on mahdollista Pieksämäellä, se on mahdollista missä vaan”, kertoi Haavisto kampanjakiertueensa havainnoista.

Mikä on Pakistanin pahin ympäristöongelma? Se on sananvapauden puute

Jutta Urpilainen puhuu seminaarissa
Jutta Urpilainen kritisoi kehitysyhteistyön määrärahojen leikkauksia sekä YK-järjestöjen tuen vähennyksiä. Kuva: Tuomo Manninen.

Tasa-arvotyö edistää kestävää kehitystä

Kaikki panelistit olivat yhtä mieltä siitä, että kestävän kehityksen edistäminen vaatii työtä monella eri saralla. Halonen vertasi kestävää kehitystä taloon, jossa on 17 ovea. Sisään voi astua mistä ovesta tahansa, mutta paikoilleen ei kannata jäädä. ”Muistakaa olla aktiivisia, tulette sitten etelästä tai pohjoisesta”, kannusti Halonen yleisöä.

”Mikä on Pakistanin pahin ympäristöongelma? Se on sananvapauden puute”, sanoi Haavisto ja nosti esiin naisten oikeuksien edistämisen.

”Globaalisti on hyvin vähän naiskansanedustajia ja ministerejä. Tasa-arvotyötä pitää tehdä todella paljon globaalisti”, painotti Urpilainen. Tyttöjen koulutus on erittäin oleellista kestävää kehitystä.

”Naisten oikeus omistaa maata tai periä sitä, on rajoitettu monessa maassa”, muistutti Halonen.

Panelistien mielestä Suomen tekemät kehitysyhteistyömäärärahojen leikkaukset vievät kehitystä väärään suuntaan.

Halonen puhuu, etualalla juontaja Bergholm
Presidentti Halonen jatkaa kestävän kehityksen työtä erilaisissa YK-tehtävissä. Kuva: Tuomo Manninen.

Miten itse edistät kestävää kehitystä?

"Mitä itse aiot tehdä kestävän kehityksen eteen?" tiedusteli Bergholm panelisteilta.

Halonen aikoo edelleen jatkaa kansainvälisissä tehtävissä, muun muassa YK:n aavikoitumissopimuksen parissa. Hän aikoo myös olla Azerbaidžanin presidentin tukena maassa järjestettävässä ilmastokokouksessa.

”Otan ikäni huomioon”, totesi päivänsankari.

Haaviston kestävän kehityksen ensimmäinen teko on verkostoituminen kaikkien niiden kanssa, ketkä ovat kestävästä kehityksestä kiinnostuneita. Toinen teko on rauhantyö. Presidenttinä hän perustaisi epävirallisen ilmastoklubin muiden aiheesta kiinnostuneiden maailman johtajien kanssa.

Urpilainen vie maailmalla eteenpäin Suomen esimerkkiä kestävän kehityksen toimikunnasta, joka tuo yhteen erilaisia toimijoita. ”Yksi iso asia on syksyllä pidettävä YK:n tulevaisuuskokous. Siellä pitää luoda kestävän kehityksen sitoumus uudelleen.” Urpilaisen mielestä seuraavan Suomen presidentin tulee ottaa vahva rooli YK:ssa Halosen esimerkin mukaan.

Panelistien vastaukset onnistuivat luomaan toivoa parempaan suuntaan muuttuvasta maailmasta. ”Aamulla olin synkempi”, totesi juontaja Bergholm paneelin päätteeksi.

Yllätyksiä päivänsankarille

Tilaisuuden alussa presidentti Halonen sai yllätyksenä videotervehdyksen ja onnittelut YK:n pääsihteeri António Guterresilta.

”Koko urasi ajan olet rikkonut lasikattoja, taistellut oikeuden puolesta ja auttanut tuomaan toivoa ja onnea miljoonille ihmisille”, sanoi Guterres.

Halosta onnitteli myös YK:n aavikoitumissopimuksen pääsihteeri Ibrahim Thiaw. Hän muistutti, että 80-vuotissyntymäpäivän lisäksi on syytä juhlia presidentti Halosen työtä aavikoitumissopimuksen sanansaattajana.

Tilaisuuden päätteeksi Halonen sai yllätyslahjana Taisto Reimaluodon esittämän monologin Onnellisinta on olla onnellinen.

Presidentti Halosen syntymäpäiväseminaari järjestettiin perjantaina 19.1.2024 Hanasaaren kulttuurikeskuksessa kutsuvierastilaisuutena.

Seminaarin järjesti TH Globaalin kestävän kehityksen säätiö yhteistyössä pitkäaikaisten yhteistyökumppanien Suomen YK-liiton ja Setlementtiliiton kanssa.

Presidentti Halonen on Suomen YK-liiton kunniapuheenjohtaja.

auditorio täynnä ihmisiä, kolme naista ottaa selfietä, lavan edessä Halonen ja kumppanit valmistautumassa
Kuva: Elina Laiho / YK-liitto.
Helena Ranta
Kuva: Tuomo Manninen.
Antti Lindtman onnitteelee kädestä pitäen presidentti Halosta
SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtman kiitti presidentti Halosta, joka on tehnyt historiaa Suomessa ja maailmanlaajuisesti. Kuva: Tuomo Manninen.
Gunvor Kronman lavalla
Hanasaaren toimitusjohtaja Gunvor Kronman toivotti syntymäpäiväsankarin ja yleisön tervetulleeksi seminaariin. Kuva: Tuomo Manninen.
Liisa Rohweder näytti kuvan Halosesta bhutanilaisten naisten keskellä
Ympäristöjärjestö WWF Suomen pääsihteeri Liisa Rohweder näytti kuvan Halosesta bhutanilaisten naisten ympäröimänä. Bhutan tunnetaan luonnon ja onnellisuuden arvostamisesta. Kuva: Tuomo Manninen.
Tanja laulaa
Tanja Torvikoski lauloi Pekka Salmen säestämänä Vapauden laulun, joka oli toinen YK:n ihmisoikeusjulistuksen kunniaksi järjestetyn biisihaasteen voittajista. Kuva: Tuomo Manninen.
Tuomas Kannisto räppää ihmisoikeusjulistusta
Tuomas Kanniston hengästyttävä räppi kattoi kaikki YK:n ihmisoikeusjulistuksen artiklat. Kuva: Tuomo Manninen.
Taisto Reimaluoto levittää kätensä kuin siivet
Taisto Reimaluodon esitys oli yllätyslahja Haloselle. Kuva: Tuomo Manninen.
Janne Ronkainen puhui ihmisoikeuksista
Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK:in toiminnanjohtaja Janne Ronkainen puheenvuoron otsikkona oli "Mahdollisuus säälliseen elämään on ihmisoikeus". Kuva: Tuomo Manninen.
Riku Aalto
TH Globaalin kestävän kehityksen säätiön varapuheenjohtaja Riku Aalto onnitteli Halosta. Kuva: Tuomo Manninen.
alkumaljoja oli nostamassa suurin osa yleisöstä
Alkumaljoja nostamassa oli noin 200 Halosen kutsumaa vierasta. Kuva: Elina Laiho / YK-liitto.
juontajat lavalla
Tilaisuuden juonsivat YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko ja Suomen Setlementtiliiton toimitusjohtaja Pentti Lemmetyinen. Kuva: Tuomo Manninen.
Taisto Reimaluoto kiittää kätellen iloitsevaa presidentti Halosta
Taisto Reimaluoto kiitti ilahtunutta presidentti Halosta kädestä pitäen. Kuva: Tuomo Manninen.
kakkukahveilla Halonen keskusteli vieraiden kanssa
Seminaarin jälkeen nautittiin kakkukahvit. Kuva: Tuomo Manninen.