Obaman tavoitteena ydinaseista vapaa maailma

26.3.2012

Maailman johtajat kokoontuvat tänään Etelä-Korean pääkaupungissa Soulissa pidettävään ydinturvahuippukokoukseen. Suomea kokouksessa edustaa tasavallan presidentti Sauli Niinistö. Hän ehti tavata YK:n pääsihteeri Ban Ki-moonin ennen kokouksen alkamista.

"Äsken pääsihteerin kanssa kävimme läpi Syyriankin tilannetta. YK:n roolissa on nähtävissä vahvenemisen mahdollisuus", presidentti Niinistö kommentoi Helsingin Sanomille.

Syyrian tilanne sai viikonloppuna osakseen huomiota kun Venäjän presidentti Dmitri Medvedev lupautui tukemaan YK:n entisen pääsihteerin Kofi Annanin välitystehtävää maassa. Venäjä on aiemmin vastustanut kansainvälisen yhteisön toimia Syyrian väkivaltaisuuksien lopettamiseksi.

Avaruusraketti vai ohjuskoe?

Kokouksen kuumimpia puheenaiheita ovat kuitenkin Pohjois-Korean ja Iranin ydinohjelmat. Viime helmikuun lopulla Yhdysvallat ja Pohjois-Korea saivat neuvoteltua ruoka-avun jatkamisesta köyhään Pohjois-Koreaan. Sopimuksessa Pohjois-Korea lupasi lopettaa ydinkokeet, uraanin rikastamisen sekä pitkänmatkan ohjusten testaamisen.

Viime viikolla maa kuitenkin ilmoitti laukaisevansa huhtikuun alussa satelliitin avaruuteen. Laukaisun tarkoituksena on juhlistaa maan edesmenneen johtajan Kim Il-sungin syntymän satavuotispäivää.

Avaruusraketit ja pitkänmatkan ohjukset ovat kuitenkin teknologialtaan lähes identtisiä. Esimerkiksi maailman ensimmäinen satelliitti, neuvostoliittolainen Sputnik, oli käytännössä vain tyhjä ydinkärki. Tämä on saanut kansainvälisen yhteisön epäilemään satelliittilaukaisua ohjuskokeeksi.

"Tähän mennessä pitäisi olla selvää, etteivät teidän provokaationne ja ydinaseiden tavoittelunne ole johtaneet kunnioitukseen jota haette, vaan heikentäneet sitä", sanoi Yhdysvaltojen presidentti Barack Obama suoraan Pohjois-Korean hallinnolle suunnatussa lausunnossaan.

Obaman mukaan Yhdysvalloilla ei ole vihamielisiä aikeita maata kohtaan, mutta ydinaseiden tavoittelu tulee johtamaan yhä tiukentuviin pakotteisiin. Hänen mukaansa Pohjois-Korean uhittelusta kärsii eniten maan oma kansa.

"Uhittelua ei tulla palkitsemaan. Nuo päivät ovat ohi," Obama sanoi.

Presidentti Obama toisti myös kantansa Iranin ydinohjelman suhteen. Hänen mukaansa tilanteelle voidaan löytää vielä diplomaattinen ratkaisu, jos Iran suostuu yhteistyöhön. Iranin mukaan maan ydinohjelmalla ei ole sotilaallisia päämääriä, mutta länsimaat pelkäävät maan kehittävän ydinasetta.

Likaiset pommit ja ydinasevähennykset

Kokouksen varsinaisena tavoitteena on ehkäistä radioaktiivisten materiaalien leviämistä maailmalla ja tiivistää valtioiden yhteistyötä ydinturvallisuuden saralla. Kansainvälinen yhteisö on lisääntyvästi huolestunut niin sanottujen likaisten pommien valmistamiseen tarvittavien materiaalien pääsystä terroristien käteen. Likaiset pommit levittävät ympäristöön suuria määriä radioaktiivista säteilyä ilman varsinaista ydinräjähdystä, ja niiden rakentaminen on huomattavasti helpompaa kuin ydinpommien.

Radioaktiivisten materiaalien lisäksi vähennyksiä haetaan myös varsinaisten ydinaseiden määrässä. Kokousta edeltäneessä puheessaan Yhdysvaltojen presidentti Barack Obama ilmoitti tavoittelevansa ydinaseista vapaata maailmaa. Hän vakuutti Yhdysvaltojen jatkavan ydinaseiden määrän vähennyksiä. Obama sanoi olevansa luottavainen Venäjän ja Kiinan mukaantulosta ydinaseiden vähennyksiin.

Yhdysvallat ja Venäjä ovat maailman johtavat ydinasevallat. Yhdysvalloilla on varastossa hieman alle ja Venäjällä hieman yli 10 000 ydinkärkeä. Ydinaseiden määrää on saatu vähennettyä dramaattisesti viimeisen 20 vuoden aikana erinäisten kansainvälisten sopimusten seurauksena. Vielä 1990-luvun alussa Yhdysvalloilla oli hallussaan noin 25 000 ydinkärkeä ja Venäjällä yli 35 000 ydinkärkeä.

Maailman ensimmäinen ydinase räjäytettiin 16. heinäkuuta 1945 Yhdysvaltojen New Mexicossa. Tämän jälkeen ydinaseita on räjäytetty testeissä yli 2000 kappaletta ja sotatilanteessa kahdesti.

Lähteet: BBC, Helsingin Sanomat, Al Jazeera, UN.org