Kuivuuden aiheuttama ruokapula uhkaa Lesothossa

Ainakin 400 000 ihmistä on vaarassa kärsiä ruokapulasta Afrikan Lesothossa johtuen pahimmasta kuivuudesta kolmeenkymmeneen vuoteen. YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestön FAO:n ja Maailman elintarvikeohjelman WFP:n mukaan lähes puoli miljoonaa Lesothon 1,9 miljoonasta ihmisestä joutuu kamppailemaan perusravinnostaan viljelysten kärsittyä kuivuudessa.

Kuivuus on ollut ankarinta matalilla alueilla, joissa suurin osa viljelystuotannosta sijaitsee. Kelly David, joka johtaa YK:n humanitaaristen asioiden toimistoa eteläisen Afrikan alueella, vetosi pikaiseen kansainväliseen apuun Lesothon tukemisessa ja ruokapulan uhrien auttamisessa.

YK:n raportin mukaan Lesotho tarvitsee noin 30 000 tonnia viljaa ja 6700 tonnia muita ruokatarvikkeita tyydyttääkseen elintarvikekulutuksen vähimmäismäärän. Tilanne on huonoin köyhimmissä kotitalouksissa, jotka ovat eniten riippuvaisia maanviljelyksestä ruoan tuottamiseksi tai työllistymiseksi.

Kuivuus on vaikuttanut vahingollisesti lisäksi maissin tuotantoon ja näin nostanut runsaasti maissin hintaa. Hintojen nousu taas vaikeuttaa kaikkein heikoimmassa asemassa olevien tilannetta.

Lesotho ei ole eteläisen Afrikan ainoa ruokapulasta kärsivä valtio. Tulevina kuukausina yli 400 000 ihmistä Swazimaassa ja 2,1 miljoonaa ihmistä Zimbabwessa joutuvat kamppailemaan päivittäisestä ravinnontarpeestaan. FAO:n ja WFP:n arvioiden mukaan alueita koetteleva kuivuus ja muut tekijät ovat lisäämässä ruokapulaa.

Artikkeli englanniksi