KIOS tukee kehitysmaiden järjestöjen ihmisoikeushankkeita

Kansalaisjärjestöjen ihmisoikeussäätiö KIOS myönsi viime vuonna 747 200 euroa ihmisoikeushankkeille kehitysmaissa. Säätiö toimii Suomessa ainutlaatuisella tavalla myöntämällä varoja suoraan kehitysmaiden kansalaisjärjestöjen suunnittelemiin ja toteuttamiin ihmisoikeushankkeisiin.

KIOS:n tuesta suurin osa menee ruohonjuuritason ihmisoikeustyöhön. "Tapasimme lokakuun seurantamatkalla Keniassa Maasai-naisia, jotka kertoivat ihmisoikeuskoulutuksen avulla saaneensa rohkeutta nousta vastustamaan tyttöjen sukupuolielinten silpomista ja lapsiavioliittoja", kertoo toiminnanjohtaja Elisa Mikkola. "Suora tuki kansalaisyhteiskunnan ihmisoikeustyöhön kehitysmaissa onkin yksi tehokkaimmista keinoista vahvistaa ihmisoikeuskulttuuria ja demokraattisia rakenteita alhaalta ylöspäin". Maasai-naisten koulutuksen rahoittamiseksi KIOS myönsi tukea kenialaiselle Family Mediation and Conciliation -järjestölle.

KIOS tuki vuoden 2006 aikana yli 40 hanketta 21 maassa Aasiassa, Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Säätiö kohdistaa työtään erityisesti Itä-Afrikkaan ja Etelä-Aasiaan. Painopiste on hankkeissa, jotka edistävät demokratiaoikeuksia, tasa-arvoa ja oikeutta koulutukseen. "Säätiön tuella on vuonna 2006 esimerkiksi kuntoutettu kidutuksen uhreja Ugandassa ja tuettu tiibetiläisten journalistien ihmisoikeusraportointia", Mikkola kertoo.

Vuonna 2006 uusia tukihakemuksia saapui yli 330 kappaletta. "KIOS:n tunnettavuus kansainvälisenä rahoittajana on kasvanut kohdemaissa viime vuosina, mikä on näkynyt myös saapuvien hakemusten määrässä", Mikkola toteaa. Tukipäätöksiä tehtäessä säätiö painottaa hankkeen mahdollisuuksia edistää ihmisoikeuksia ja hakijan kykyä toteuttaa hanke menestyksellä. "Ruohonjuuritason järjestöjen tukeminen ihmisoikeustyössä tulee olemaan tärkeä osa toimintaamme myös tänä vuonna", Mikkola lupaa.

KIOS on 11 suomalaisen kansalaisjärjestön vuonna 1998 perustama säätiö, jonka toiminnan tarkoituksena on edistää ihmisoikeuksien toteutumista kehitysmaissa sellaisina kuin ihmisoikeudet on määritelty YK:n ja Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimuksissa ja -asiakirjoissa sekä muissa alueellisissa ihmisoikeusasiakirjoissa. Säätiö on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton. KIOS:n toiminta rahoitetaan ulkoministeriön kehitysyhteistyövaroilla.

KIOS:n perustajajärjestöt ovat Amnesty International Suomen osasto ry, Ihmisoikeusliitto ry, Kehitysyhteistyön palvelukeskus ry, Kirkon ulkomaanavun säätiö, Suomen Pakolaisapu ry, Suomen Rauhanpuolustajat ry, Suomen Sadankomitealiitto ry, Suomen YK-liitto, Suomen UNICEF-yhdistys ry, Suomen UNIFEM ja Vammaisjärjestöjen kehitysyhteistyöyhdistys FIDIDA ry.

Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja Elisa Mikkola