Kansalaisyhteiskuntapoliittinen neuvottelukunta oikeusministeriöön

Oikeusministeriön yhteyteen perustetaan kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta. Sitä koskeva asetus hyväksyttiin 15.3. valtioneuvoston istunnossa. Asian esitellyt oikeusministeri Leena Luhtanen oli päätökseen erittäin tyytyväinen.

- Tämä päätös on todella merkittävä askel kansalaisjärjestöjen toimintaedellytysten turvaamisessa, hän korosti.

Neuvottelukunnan tehtävänä on edistää kansalaisjärjestöjen ja viranomaisten välistä yhteistyötä. Se seuraa kansalaisjärjestöjen aseman turvaamiseksi tehdyn periaatepäätöksen toimeenpanoa sekä tekee aloitteita, antaa lausuntoja ja edistää tutkimustoimintaa.

Oikeusministeriöön perustettavan demokratia-vastuualueen tehtävät liittyvät läheisesti neuvottelukunnan tehtäviin. Tarkoituksena on, että demokratia-vastuualueen tehtäviin tulee kuulumaan myös neuvottelukunnan työn hallinnointi.

Neuvottelukunta koostuu kansalaisjärjestöjen, tutkimuksen, elinkeinoelämän ja viranomaisten edustajista. Viranomaisista ovat edustettuina oikeusministeriö, opetusministeriö, sisäasiainministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö, valtiovarainministeriö, ulkoasiainministeriö, ympäristöministeriö, Patentti- ja rekisterihallitus sekä Verohallitus.

Järjestöpuolelta neuvottelukunnassa on yksi edustaja keskeisistä liikuntajärjestöistä, lapsi- ja nuorisojärjestöistä, taide- ja kulttuurijärjestöistä, sosiaali- ja terveysjärjestöistä, ympäristö- ja asukasjärjestöistä, ihmisoikeus- ja maahanmuuttajajärjestöistä. Lisäksi mukana on yksi kansalaisyhteiskunnan tutkimuksen edustaja ja kaksi elinkeinoelämän edustajaa.

Neuvottelukunnan yhteyteen on mahdollista asettaa myös jaostoja käsittelemään puolueisiin liittyviä kansalaisyhteiskuntapoliittiisia asioita.

Valtioneuvoston on tarkoitus asettaa neuvottelukunta kevään aikana.

Lisätietoja: hallintojohtaja Olli Muttilainen, puh. (09) 1606 7622