Kansainvälinen aavikoiden ja aavikoitumisen vuosi

Yhdistyneet kansakunnat on julistanut vuoden 2006 aavikoiden ja aavikoitumisen vuodeksi. Tarkoitus on lisätä ihmisten tietoisuutta aavikoitumisen leviämisen ja maaperän heikentymisen syistä, seurauksista ja torjuntakeinoista eri puolilla maailmaa. Teemavuosi korostaa myös aavikoiden arvokkaita ja haavoittuvia ekosysteemejä sekä rikkaita kulttuuriarvoja.

YK:n aavikoitumissopimus täyttää tänä vuonna kymmenen vuotta. Sopimukseen on liittynyt 191 valtiota, mikä tekee siitä yhden edustavimmista Rion huippukokouksessa vuonna 1992 luoduista ympäristönsuojelusopimuksista. Aavikoituminen ja siihen liittyvät ilmastonmuutokset ja eliökunnan monimuotoisuuden köyhtyminen muodostavat kuitenkin yhden merkittävimmistä ihmiskuntaa uhkaavista ongelmista.

Aavikoituminen koskettaa miljardia ihmistä ja kolmasosaa maailman maapinta-alasta

Viljelykelpoisen maan menetykset heikentävät ruokaturvaa ja aiheuttavat pahimmillaan nälänhätää. Tämä synnyttää edelleen laajoja sosiaalisia ja poliittisia jännitteitä. Räjähdysmäinen väestönkasvu lisää ongelman painoarvoa. Erityisesti kehitysmaissa maanviljelys riippuu pitkälti sadekauden mukanaan tuomasta vedestä. Sateiden viivästyessä tai sadekauden lyhentyessä maanviljelijät ovat vakavien ongelmien edessä. Maataloussektorille aiheutuu aavikoitumisesta arviolta 42 miljardin dollarin eli 34 miljardin euron vuosittaiset kustannukset.

Aavikoitumisen kiihtymisen taustalla vaikuttaa ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos ja muu ihmisten toiminta kuten metsien hävittäminen, ylilaiduntaminen sekä kestämättömät viljely- ja kastelujärjestelmät. Vuosittain menetetään Irlannin pinta-alan kokoinen alue aavikoksi. Aavikoitumista voidaan vähentää muun muassa metsien istutuksilla ja vähentämällä veden kulutusta erityisesti viljelemällä vähän kastelua vaativia lajeja.

Juhlavuoden päävastuussa on YK:n aavikoitumissopimuksen (UNCCD, United Nations Convention to Combat Desertification) sihteeristö. Juhlavuoteen osallistuvat lisäksi mm. YK:n ympäristö- ja kehitysohjelmat sekä kansainvälinen maatalouskehitysrahasto (IFAD).

Juhlavuoden kunniaksi järjestetään Roomassa kesäkuussa 2006 viikon kestävä "Desert nights" -filmifestivaali. Elokuvien aiheet keskittyvät kuvaamaan ihmisten elämää maailman kuivilla alueilla. Vuotta tukevat erityisesti kenialainen rauhan nobelisti Laureate Wangari Maathai, Algerian ympäristöministeri Cherif Rahmani ja bulgarialainen jalkapallotähti Hristo Stoitchkov.

YK:n aavikoitumisen teemavuoden englanninkieliset sivut

Valtiot, kansainväliset- ja kansalaisjärjestöt sekä yksityissektorin toimijat kutsutaan järjestämään juhlavuoteen sopivaa toimintaa. Suomen YK-liitto ryhtyy nyt kartoittamaan Suomessa teemavuoden toiminnasta kiinnostuneita tahoja ja koordinoimaan yhteistyötä. Kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä YK-liittoon.