Holokaustin uhrien muistoa kunnioitetaan tällä viikolla useissa YK -tapahtumissa

Konserttien ja näyttelyiden järjestämisellä ja erikoispostimerkin julkaisemisella halutaan lisätä tietoisuutta holokaustin tragediasta ja osoittaa kunnioitusta niitä kohtaan, jotka menettivät henkensä kansanmurhan seurauksena. Postimerkki lasketaan liikkeelle samanaikaisesti New Yorkissa, Genevessä ja Wienissä sekä Israelissa.

Tapahtumat liittyvät kansainväliseen holokaustissa menehtyneiden muistopäivään, jota vietetään 27. tammikuuta. Päivän avulla halutaan kertoa nuoremmille sukupolville holokaustista ja varmistaa, ettei kansanmurhien enää anneta tapahtua tulevaisuudessa. Päivämääräksi on valittu 27. tammikuuta, jolloin Auschwitzin keskitysleiri vapautettiin.

YK jakaa holokaustista nuorille tietoa erityisen ohjelman (Holocaust and the United Nations Outreach Programme) avulla, joka perustettiin kansainvälisen muistopäivän luomisen yhteydessä. Lisäksi YK:n yleiskokous on kehottanut jäsenmaita kehittämään nuorille suunnattuja opetusohjelmia kansanmurhan aiheesta kansainvälisen muistopäivän yhteyteen.

Uutinen englanniksi

The Holocaust and the UN Outreach Programme -sivusto