Afganistanin tilanne esillä Humanitaarisen avun tulevaisuuden haasteet -seminaarissa

Ulkoministeriön globaaliasioiden osasto järjesti 12.2.2008 seminaarin, jossa pureuduttiin humanitaarisen avun tulevaisuuden haasteisiin. Seminaarissa puhuivat Tufts-yliopiston yhteydessä toimivan Feinstein International Center (FIC) -tutkimuslaitoksen tutkijat Antonio Donini ja Andrew Wilder sekä YK:n humanitaarisen avun apulaispääsihteeri John Holmes. Paneelikeskusteluun osallistui useita suomalaisia humanitaarisen avustustoiminnan asiantuntijoita.

Humanitaarisen avun tulevaisuuden haasteita pohdittiin seminaarissa FIC:n Agenda 2015: Principles, Power and Perceptions -tutkimusprojektin tulosten pohjalta. Vuonna 2006 alkaneen projektin tarkoituksena on konkreettisen tutkimusaineiston pohjalta selvittää, mitkä tekijät tulevat eniten vaikuttamaan humanitaarisen avun luonteeseen ja toimintaedellytyksiin lähitulevaisuudessa. Keskeisiä tutkimuskohteita ovat avun tasapuolisuus ja poliittinen sidonnaisuus, terrorismin vastaisen taistelun vaikutukset avustustoimintaan sekä eri toimijoiden turvallisuuteen liittyvät kysymykset. Suomi on ollut mukana tukemassa tutkimusta.

Tutkija Andrew Wilder kertoi seminaarissa tapausesimerkkinä Afganistanin tilanteesta. FIC:n vuonna 2006 julkaisemassa alustavassa tutkimusraportissa Afganistan oli Burundin, Kolumbian, Liberian, Pohjois-Ugandan ja Sudanin ohella yksi kuudesta tapaustutkimuksesta, joihin laajempi kokonaisanalyysi perustui. Raportissa todettiin, että terrorismin vastainen taistelu on vaikuttanut Afganistanissa kielteisesti humanitaarisen avun toimintaedellytyksiin ja avustustyöntekijöiden turvallisuuteen.

Avustusjärjestöihin ja myös YK:n humanitaarisen apuun suhtaudutaan Afganistanissa epäluuloisesti, koska näiden toimijoiden katsotaan olevan liian läheisessä yhteydessä Yhdysvaltoihin ja sen julistamaan terrorismin vastaiseen sotaan. Raportin mukaan YK on asettanut rauhan kaiken muun edelle Afganistanissa, mikä on johtanut ihmisoikeusnäkökulmasta liiallisiin myönnytyksiin maan hallitusta kohtaan ja osaltaan heikentänyt humanitaarisen avun toimintaedellytyksiä.

Kansainvälisen humanitaarisen avun ja muun kansainvälisen toiminnan kietoutuminen toisiinsa Afganistanissa on FIC:n raportin mukaan johtanut humanitaarisen avun legitimiteetin vähenemiseen paikallisten silmissä, minkä seurauksena myös kynnys hyökätä avustustyöntekijöitä vastaan on madaltunut.

Projektin alustava tutkimusraportti, 2006