Suomen YK-liiton uusi puheenjohtaja on Joonas Könttä

Suomen YK-liiton uudeksi puheenjohtajaksi on valittu kansanedustaja Joonas Könttä (kesk.). ”Monenkeskisyys ja kansainvälisten järjestöjen roolin vahvistaminen on Suomen etu”, painottaa tuore puheenjohtaja.

Kansanedustaja Joonas Könttä kuvattuna eduskunnassa

Suomen YK-liiton puheenjohtajana aloittava Joonas Könttä on 32-vuotias ensimmäisen kauden kansanedustaja Jyväskylästä. Aiemmin hän työskenteli diplomaattiuralla. ”Oma taustani ulkoministeriössä ja nyt eduskunnan kansainvälisissä tehtävissä antaa hyvät lähtökohdat toimia YK-liiton puheenjohtajana”, sanoo Könttä.

Koulutukseltaan Könttä on yhteiskuntatieteiden maisteri Jyväskylän yliopistosta. Hän on erikoistunut Venäjään ja Itä-Eurooppaan Aleksanteri-instituutissa. Könttä on aiemmin työskennellyt Euroopan parlamentissa ja opetus- ja kulttuuriministeriössä. Hän on kaupunginvaltuutettu Jyväskylässä sekä maakuntavaltuutettu Keski-Suomessa.

Könttä kertoo olevansa kiitollinen saamastaan luottamuksesta. ”Rauhan edistäminen, köyhyyden vähentäminen ja ihmisoikeuksien toteutuminen ovat kokonaisuuksia, joiden puolesta on helppo motivoitua vaikuttamaan.”

Suomen YK-liiton syyskokous pidettiin torstaina 16.12.2021.

Varapuheenjohtajiksi valittiin Riikka Keskitalo ja Nea Nättinen.

Hallituksen jäsenet ovat:

Silla Kakkola