YK:n Syyria-tutkijat siirtyneet Turkkiin

Syyrialaisia pakolaisia konttileirissä Turkin Nizipissä. Kuva: Jodi Hilton / IRIN News

YK:n Syyrian tutkimusryhmä on siirtynyt Kyprokselta Turkkiin, jossa sen johtaja Åke Sellström on tavannut tänään Reutersin tietojen mukaan Turkin ulkoministerin Ahmet Davutoğlun. Vaikka ryhmä ei voikaan tutkia maaperää alueella, joilla on väitetty tapahtuneen kemiallisia iskuja, eikä todistaa kemiaalisten aseiden käyttöä, voi se suorittaa muita tutkimuksia ottamalla muun muassa verinäytteitä väitetyiltä uhreilta.

AP:n lähteen mukaan Sellström keskustelee Turkissa iskujen uhreja hoitaneiden lääkäreiden kanssa, ja häneltä odotetaan väliraporttia näiden tietojen perusteella heinäkuun alussa. Hän on myös haastatellut ja kerännyt tietoa virkamiehiltä Turkin ja Syyrian raja-alueella.

Yhdysvallat, Ranska ja Iso-Britannia ovat esittäneet vuorotellen väitteitä siitä, että Syyrian hallitus olisi käyttänyt kemiallisia aseita maan sisällissodan aikana. AP:n haastatteleman YK-diplomaatin mukaan todisteita siitä, että kapinalliset olivat käyttäneet niitä, ei sen sijaan ole löytynyt. Osapuolet ovat syyttäneet toisiaan julkisesti kemiallisten aseiden, muun muassa sariinikaasun käytöstä kaksi vuotta kestäneen konfliktin aikana. Tutkimusryhmä ei ole vielä päässyt Syyriaan toteuttamaan perusteellista tieteellistä tutkimusta esitetyistä syytöksistä.

Lisätietoa:

U.N Chemical weapons team in Turkey to investigate Syria claims (Reuters)

UN diplomat: US and Britain tell UN of 10 incidents of alleged chemical weapons use by Syria (Washington Post)

Todisteita kemiallisten aseiden käytöstä löytynyt (Suomen YK-liitto)

Kuva: IRIN news service