YK:n päätarkkailija Syyriassa: Osapuolet sitoutuneet rauhansuunnitelmaan

Laura Kangasniemi
5.7.2012

YK:n Syyrian tarkkailujoukkojen komentaja, kenraalimajuri Robert Mood ilmoitti eilen Damaskoksessa pidetyssä lehdistötilaisuudessa, että Syyrian hallitus on osoittanut hyvin selvän sitoutuneisuutensa kuuden kohdan rauhansuunnitelmaan. Rauhansuunnitelman toivotaan lopettavan väkivallan Syyriassa. Mood toisti myös YK:n olevan sitoutunut auttamaan syyrialaisia.

YK:n ja Arabiliiton Syyrian erikoislähettilään Kofi Annanin esittämän kuuden kohdan rauhansuunnitelma vaatii väkivallan välitöntä lopettamista, humanitaarisen avun päästämistä alueelle, poliittisten vankien vapauttamista, kattavan poliittisen dialogin aloittamista ja kansainvälisen median päästämistä alueelle.

YK:n arvioiden mukaan yli 16 kuukautta kestäneissä väkivaltaisuuksissa on kuollut yli 10 000 ihmistä, joista suurin osa siviilejä. Lisäksi kymmeniä tuhansia on ajautunut pakolaisiksi. Genevessä viime viikonloppuna kokoontunut kansainvälinen huippukokous tuomitsi pitkittyneen ja kiihtyneen väkivallan Syyriassa ja pyrki yhteisymmärrykseen rauhanomaisesta väliaikaishallinnosta.

Kenraalimajuri Mood keskeytti YK:n tarkkailujoukkojen partioinnin alueella 16. kesäkuuta lisääntyneen väkivallan takia, mutta kertoo arvioivansa tilanteen uudestaan päivittäin.

"Kun olosuhteet kentällä paranevat, jatkamme välittömästi partiointia", Mood sanoo.

YK:n tarkkailuoperaatio Syyriassa on määrätty päättyväksi 20. heinäkuuta, mutta turvallisuusneuvoston odotetaan kokoontuvan sitä ennen päättämään operaation tulevaisuudesta. Mood pitää kuitenkin varmana, että YK:n sitoutuneisuus Syyrian siviilien turvaksi jatkuu myös 20. päivän jälkeen.