YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon vierailulla Suomessa

15.7.2011

[img_assist|nid=2722|title=|desc=|link=node|align=left|width=150|height=100]Pääsihteeri vieraili tänään Porin SuomiAreenassa, jossa hänelle luovutettiin vetoomus nuorten voimaannuttamisen puolesta.

Suomen YK-liiton, nuorisojärjestö Allianssin ja Suomen Partiolaisten yhteinen vetoomus nostaa nuorten marginalisoitumisen ongelman esiin. On arvioitu, että tulevina vuosina 1,3 miljardia nuorta siirtyy työmarkkinoille, mutta vain 300 miljoonan odotetaan työllistyvän.

Yhteiskunnan oikeudenmukaisuus, kestävä kehitys ja ihmisoikeudet ovat tiiviisti yhteydessä nuorten kokemukseen omista vaikutusmahdollisuuksistaan. Laaja globaali nuorisotyöttömyys, syrjäytyminen ja kasvava tyytymättömyys voivat johtaa paitsi sosiaalisen kehityksen hidastumiseen myös vakaviin rauhattomuuksiin.

Siksi nuorisovetoomus ehdottaa, että YK:n turvallisuusneuvosto hyväksyisi päätöslauselman Nuoret, rauha ja turvallisuus, joka nostaisi nuorten vaikuttamismahdollisuuksien parantamisen globaaliagendalle. Nuoria ei toistaiseksi ole tunnustettu erillissuojelua tarvitsevaksi ryhmäksi, mikä hidastaa nuorten oikeuksien toteutumista. Uuden päätöslauselman mallina voisi toimia turvallisuusneuvoston päätöslauselma 1325 (Naiset, rauha ja turvallisuus), joka on onnistuneesti korostanut naisten tärkeyttä rauhanrakennuksessa.

Tänä vuonna vietettävä kansainvälinen nuorisovuosi on pyrkinyt kiinnittämään kansainvälisen yhteisön huomion nuorten ongelmiin ja potentiaaliin.

Vetoomus luovutettiin tänään Porin SuomiAreenassa pääsihteerille, joka jatkaa Suomen-vierailuaan tasavallan presidentti Tarja Halosen kesäasunnolla Kultarannassa.