Oikeus lukea kiinnosti YK:n kansainvälisenä lukutaitopäivänä

Helsingin Narinkkatorilla vietettiin kuluneena lauantaina YK:n kansainvälistä lukutaitopäivää. Suomen YK-liitto oli tapahtumassa mukana, ja YK-liiton puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Vikman avasi tapahtuman.

Sofia Vikman: Lukutaito kuuluu jokaiselle

YK:n kansainvälisen lukutaitopäivän yleisötilaisuudessa Helsingissä 8.9. puhuneen Suomen YK-liiton puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Vikmanin mukaan lukutaito on taito, joka kuuluu jokaiselle. Lähes kaksi kolmasosaa maailman kaikista lukutaidottomista on naisia.

"Erityisesti naisten lukutaidolla on todettu olevan suuri merkitys perheiden hyvinvoinnille ja lasten tulevaisuudelle", sanoi Vikman.

Lukutaito on avain köyhyyden vähentämiseen sekä parempaan terveyteen ja hyvinvointiin eri puolilla maailmaa. Lukutaidolla on tärkeä merkitys myös sukupuolten välisen tasa-arvon, kestävän rauhan, kehityksen ja demokratian toteutumisen kannalta.

"Lukutaito avaa ovia parempaan elämään: se auttaa kouluttautumaan, työllistymään, huolehtimaan omasta ja lähipiirin terveydestä ja osallistumaan täysipainoisesti itseä ja ympäröivää yhteisöä koskevaan päätöksentekoon", muistutti Vikman lukutaitopäivän tapahtumanpuheenvuorossaan.

YK:n opetus-, tiede- ja kulttuurijärjestö Unescon uusimpien tilastojen mukaan maailmassa on tällä hetkellä noin 775 miljoonaa aikuista, jotka eivät pysty lukemaan eivätkä kirjoittamaan yksinkertaista, arkista lausetta.

"Se on 775 miljoonaa aikuista liikaa", painotti Vikman.

YK julisti syyskuun 8. päivän kansainväliseksi lukutaitopäiväksi jo 1960-luvulla muistuttaakseen lukutaidon merkityksestä yksilön ja yhteiskunnan myönteiselle kehitykselle.

UNESCOn pääjohtaja Irina Bocova käsitteli myös samoja teemoja omassa kansainvälisen lukutaitopäivän tiedotteessaan.

YK:n Länsi-Euroopan alueellinen tiedotuskeskus UNRIC julkaisi myös kuukausittaisen In Focus -nettilehtensä, jonka tämänviikkoinen numero käsittelee lukutaitoisuutta.