Nuoret avainasemassa Somalian tulevaisuudessa

YK:n kehitysohjelma UNDP julkaisi raporttinsa Somalian tilanteesta. Somalian inhimillisen kehityksen raportti paljastaa, että vaikka enemmistö nuorista somaleista uskoo, että heillä on oikeus koulutukseen ja mielekkääseen työhön, perhe, kansalliset instituutiot, paikallinen hallinto ja yhteiskunta ovat heitä vastaan. Koulutuksen ja työllistymismahdollisuuksien puute klaanipohjaisten ja kulttuurillisten ennakkoluulojen lisäksi aiheuttaa nuorissa suurta turhautuneisuutta ja eripuraa. Politiikan ja asenteiden on muututtava rajusti, jotta nuorten asema paranisi ja heistä tulisi tarkeä osa maan kehityksen toimintasuunnitelmaa.

Raportin pääkohdat:

• Somalia kuuluu maailman pohjakastiin kehityksen ja ihmisoikeuksien saralla
  • Yli 70 prosenttia Somalian väkiluvusta on alle 30-vuotiaita
  • Nuorten määrä Somaliassa saattaa jatkaa nousuaan korkean hedelmällisyyden takia, arviolta 6.2 synnytystä naista kohti 2010 - 2015
  • 15 - 64 -vuotiaiden työttömyys on noussut 54 prosenttiin. Vuonna 2002 se oli 47 prosenttia
  • 14 - 29 -vuotiaiden työttömyys on 67 prosenttia, yksi maailman korkeimmista työttömyysprosenteista. Nuoret naiset (74 %) saavat vielä harvemmin töitä kuin miehet (61 %)
  • Odotettavissa oleva elinikä on noussut 50 vuoteen (47 vuonna 2001)
  • Yli 60 prosenttia nuorista suunnittelee lähtevänsä maasta etsimään parempia työmarkkinoita
  • Somalia on yksi maailman huonoimmista maista naisille. Sukupuolisyistä tehty väkivalta ja syrjintä on yleistä

Raportti yleiskatsauksen, tiedotteen ja kysymysten ja vastausten kanssa liitteinä (englanniksi, pdf).