Marjatta Rasi rauhanrakentamisrahaston puheenjohtajaksi

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon nimesi 5.9. ulkoministeriön kehityspolitiikasta vastaavan alivaltiosihteerin Marjatta Rasin YK:n rauhanrakentamisrahaston neuvoa-antavan ryhmän puheenjohtajaksi. Uuden rahaston tarkoituksena on tukea konfliktien jälkeisiä rauhanrakentamistoimia. Rasi hoitaa kaksivuotista luottamustehtävää virkatyönsä ohessa.

Kymmenhenkisen neuvoa-antavan ryhmän tavoitteena on valvoa rahaston avustustoiminnan tuloksellisuutta ja hallintoa. Ryhmän ensimmäinen kokous pidetään torstaina 6. syyskuuta. Kokouksessa käsitellään YK:n pääsihteerin raporttia rahaston toiminnasta ja keskustellaan suosituksista rahaston toiminnan kehittämiseksi. Kokoukseen osallistuu myös YK:n varapääsihteeri Asha-Rose Migiro.

YK:n rauhanrakentamisrahasto perustettiin vuonna 2006. Suomi on antanut rahastolle 1,6 miljoonan euron avustuksen sen ensimmäisenä toimintavuotena. Rahaston pääoma on karttunut tavoitteiden mukaisesti: heinäkuuhun mennessä 34 maata oli lahjoittanut rahastoon yhteensä 226 miljoonaa dollaria.

Tähän mennessä rahasto on myöntänyt tukea turvallisuus-, demokratia- ja ihmisoikeushankkeille lähinnä Burundissa ja Sierra Leonessa, jotka ovat YK:n rauhanrakentamiskomission ensimmäisiä kohdemaita. Elokuussa rahasto myönsi hätäapua myös Burkinan Fason rauhanneuvottelujen osapuolten kokoukselle.

Lisätietoja: alivaltiosihteerin virkamiessihteeri Ari Mäki, puh. 09 1605 6402, 040 842 7594, ja ulkoasiainsihteeri Juha Mustonen, yleisten globaaliasioiden yksikkö, puh. 09 1605 5187

Lähde: UM lehdistötiedote 165/2007

Lue lisää rauhanrakentamiskomissiosta ja -rahastosta