Tiedote

Maailma viettää onnellisuuden päivää kolmatta kertaa perjantaina 20.3.

Maailman parhaiden uutisten Pedrokin on syvällä sisimmässään sitä mieltä, että onnellisuuden päivää sietää juhlia.

Kansainvälisen onnellisuuden päivän kunniaksi Suomen YK-järjestöt lanseeraavat Maailman parhaat uutiset -juhlavuosikampanjansa verkkosivut osoitteessa www.yk.fi/yk70v ja jalkautuvat suomalaisille rautatieasemille jakamaan hyviä uutisia sekä hyvää mieltä.

Vaikka onnellisuus on vaikeasti määriteltävä käsite, on se nousemassa vahvemmin kansainvälisen politiikan keskiöön. Heinäkuussa 2012 YK:n yleiskokous julisti maaliskuun 20. päivän kansainväliseksi onnellisuuden päiväksi.

Päivän kunniaksi suomalaiset YK-järjestöt jakavat maailman parhaita uutisia rautatientoreilla Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Jyväskylässä kello 17.00 alkaen.

Perjantaina avautuvat myös Maailman parhaiden uutisten verkkosivu. Maailman parhaita uutisia historiasta ja tulevaisuudesta kerätään koko kuluvan vuoden loppuun YK:n 70-vuotisjuhlavuoden kunniaksi.

Onnellisuuden päivän pääajatus on, että hyvinvoinnin mittaamiseen tarvitaan muitakin indikaattoreita kuin talouskasvu. Monet tutkijat sanovat, että kulutuksen kasvu ei nosta koettua hyvinvointia enää tietyn rajan jälkeen. Päinvastoin, varallisuuden kasvaessa ihmisen tyytymättömyys kasvaa, sillä hän vertaa itseään aina vaan varakkaampiin ihmisiin.*

Bruttokansanonnellisuuden teemat – hiilineutraalius, sosiaalinen kehitys sekä hyvinvointi, joka ei perustu ainoastaan kulutuksen mukanaan tuomaan talouskasvuun – ovat äärimmäisen kiinnostavia erityisesti tänä vuonna.

Kuluva vuosi on kansainvälisen yhteisön supervuosi. Juhlavuoden lisäksi tiedossa on kaksi keskeistä kansainvälistä kokousta: syyskuussa YK päättää uusista universaaleista kehitystavoitteista, joilla korvataan tänä vuonna takarajansa saavuttavat vuosituhattavoitteet ja joulukuussa Pariisin ilmastokokouksessa on tarkoitus saada aikaiseksi kaikkia maailman valtioita laillisesti sitova ilmastosopimus.

Lisätietoja:

Heli Pekkonen, kampanjavastaava (YK 70), Suomen YK-liitto