Euroopan parlamentti äänestänyt muovikassien kulutuksen vähentämisen puolesta

(c) polandeze / Flickr, CC BY 2.0

Euroopan parlamentissa tänään hyväksytyn ehdotuksen mukaan jäsenvaltioiden on pyrittävä toimenpiteillä vähentämään kevyiden muovikassien kulutusta 50 prosenttia vuoteen 2017 ja 80 prosenttia vuoteen 2019 mennessä.

Ehdotuksen mietinnön esittelijänä toiminut tanskalainen europarlamentaarikko Margrete Auken (Greens/EFA) muistutti päätöksen jälkeen, että kuten EU-maiden edelläkävijät ovat aiemmin osoittaneet, muovikassien kulutuksen dramaattinen vähennys on helposti toteutettavissa johdonmukaisella ja yhtenäisellä politiikalla.

Parlamentti teki mietinnön perusteella suuria lisäyksiä alun perin Euroopan komission valmistelemaan säädösehdotukseen, ottaen siihen mukaan prosenttimääräiset vähentämistavoitteet sekä muun muassa vaatimuksia maksutta tarjottavien kevyiden muovikassien kieltämisestä sekä irtomyynnissä olevien elintarvikkeiden kantokassien korvaamisesta kierrätyspaperisilla tai biohajoavilla ja kompostoitavilla muovikasseilla vuoteen 2019 mennessä.

Euroopan unionissa kulutetaan joka vuosi lähes 100 miljardia muovikassia ja määrän uskotaan kasvavan 111 miljardiin vuoteen 2020 mennessä. Näistä muovikasseista päätyy ympäristöömme vuosittain kahdeksan miljardia kappaletta, eikä niiden jo nykyisellään heikon kierrätysasteen arvioida kohoavan lähivuosina.

EU:ssa vuosittain käytettyjen muovikassien määrä nousemassa yli sadan miljardin

Hyväksytyn esityksen taustaperusteluissa erotettiin myös määritelmällisesti toisistaan kevyet ja erittäin kevyet muoviset kantokassit. Erittäin kevyiden kassien nähtiin vähentävän elintarvikejätteen syntymistä silloin, kun niiden käytöstä seuraisi suurempien pakkausjätteiden vähentyminen jälleenmyynnissä, mutta toisaalta ne nähtiin "erityisen ongelmallisiksi" roskaamisen kannalta, minkä takia vaatimukset materiaalimuutoksista lisättiinkin esitykseen.

Samalla esitettiin vaatimuksia biohajoavien pakkausten täydellisten hajoamisaikojen tarkistuksesta ja ehdotettiin, että biojätteen erilliskeräyksen järjestävät jäsenvaltiot edellyttäisivät jälleenmyyjiltä jopa 50 prosentin hinnanlaskua biohajoaviin kasseihin tavallisiin verrattuna.

Äänestyksen jälkeen tavallisessa lainsäädäntöjärjestyksessä käsitelty säädösehdotus tuodaan vielä kerran uuden Euroopan parlamentin käsiteltäväksi. Se voi tehdä siihen vielä muutoksia, jonka jälkeen parlamentin kanta välitetään eteenpäin Euroopan unionin neuvostolle, joka säädösehdotuksen hyväksyessään tekee sen viralliseksi ja lainvoimaiseksi.

Lisätietoa:

Mepit: Muovipussien turhaa käyttöä vähennettävä (Euroopan parlamentin lehdistötiedote)

Tietoa Euroopan unionin lainsäädäntömenettelyistä (Euroopan parlamentti)

Kuva: polandeze / Flickr, Lisenssi CC BY 2.0