Tapahtuma

YK:n päivän seminaari: Ilmastopolitiikan polttavat kysymykset

YK:n päivän päätilaisuudessa keskustellaan YK:n COP 27-ilmastokokouksen tavoitteista ja odotuksista sekä kuullaan asiantuntija-arvioita kuluvan yleiskokouskauden ajankohtaisista aiheista.

YK:n päivä 24.10.2022. Taustalla sininen piirroskuva vuorimaisemasta.

Tervetuloa viettämään YK:n päivää 24.10.2022 Keskustakirjasto Oodiin!

YK:n päivänä juhlitaan 77 vuotta täyttävää YK:ta ja kansainvälisen yhteistyön pohjana olevaa YK:n peruskirjaa.  Ilman yhteistyötä emme pysty ratkaisemaan aikamme suuria haasteita! Kansainvälistä oikeutta, sopimusjärjestelmiä sekä yhteistyötä on vahvistettava, jotta voimme saavuttaa kestävän tulevaisuuden, pysäyttää ilmastokriisin etenemisen ja edistää yhteiskunnallista vakautta. Näitä tavoitteita ei voida tehdä ilman kansalaisyhteiskunnan merkittävää panosta, mutta siitä huolimatta kansalaisyhteiskunnan tila kapenee huolestuttavasti maailmalla. Myös Egyptin ilmastokokouksen alla on nostettu esiin huoli kansalaisyhteiskunnan toimijoiden rajoittamisesta. Miten Suomi ja YK voivat tukea erityisesti globaalin etelän kansalaisyhteiskunnan osallistumista tärkeisiin neuvotteluihin?

24.10. YK:n päivän tilaisuudessa keskustellaan YK:n COP 27 -ilmastokokouksen tavoitteista ja odotuksista ja kuullaan asiantuntija-arvioita kuluvan yleiskokouskauden ajankohtaisista asioista ja ilmapiiristä.

Tervetuloa juhlistamaan 77-vuotiasta YK:ta kanssamme!

Paneelikeskustelu

YK:n päivän ohjelma Keskustakirjasto Oodin Maijansalissa

13:30-14:00. YK:n ystävien puheenjohtaja, professori Helena Ranta julkistaa vuoden YK:n ystävän. Vuoden YK:n ystävän puheenvuoro.

14:00-14:30. Kahvitarjoilu ja verkostoitumistilaisuus.

14:30-14:35. Professori Helena Ranta avaa tilaisuuden.

14:35-14:50. WMO pääsihteeri Petteri Taalaksen puheenvuoro: YK:n pääsihteeri on ottanut näkyvän kansainvälisen roolin ilmastonmuutoksen ehkäisemisessä. Mitä työkaluja YK:lla on ilmastotyössä käytössään ja mitä YK on saanut aikaan?

14:50-15:40 Paneelikeskustelu: Ilmastopolitiikan polttavat kysymykset. Paneelissa syvennytään sopeutumiseen, hillitsemiseen, vahinkojen ja menetysten korvaamiseen ja uusiin innovatiivisiin rahoitusmekanismeihin. Egyptissä marraskuussa järjestettävä COP-27-ilmastokokous lähestyy.

Mitä Suomen tulee ilmastokokouksessa tavoitella?

Panelistit: Maria Ohisalo/Ympäristö- ja ilmastoministeri, Emilia Runeberg/Fingon ilmasto-oikeudenmukaisuuden asiantuntija, Jyri Seppälä/Suomen ympäristökeskuksen kulutuksen ja tuotannon keskuksen johtaja, Suomen ilmastopaneelin jäsen, Bernt Nordman/WWF:n ilmastovastaava.

Paneelin juontajat: Julia Thurén/toimittaja-tietokirjailija ja Jenni Kauppila/Suomen YK-liiton vaikuttamistyön vastaava

15:40-16:00. Päätöspuheenvuoro. Suomen pysyvä edustaja YK:ssa, suurlähettiläs Elina Kalkun katsaus ajankohtaisiin YK-asioihin. Mitkä ovat akuuteimmat kysymykset YK:n 77. yleiskokouskaudella?

Lämpimästi tervetuloa! Ilmoittauduthan seminaariin alla olevalla lomakkeella.

Osallistujan tiedot