Tapahtuma

YK-liiton 60-vuotisjuhla ja Globsolin 10-vuotisjuhla: 'Maailma muuttuu nuorten mukana'

Kansainvälisenä köyhyyden vastaisena päivänä perjantaina 17.10.2014 klo 13.30–18.00, Hanasaari – ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus

”Kestävässä kehityksessä meidän on varmistettava, että toimintamme tänä päivänä on sopusoinnussa sen kanssa, mihin haluamme suunnata huomenna.”

YK:n kestävän kehityksen korkean tason paneelin raportti (2012)

Nykyisen globaalin kehityksen malli on kestämätön. Tällä hetkellä maailmassa on enemmän sekä luonnonkatastrofeja ja konflikteja kuin koskaan aikaisemmin. Samanaikaisesti on kuitenkin rakennettava kestävämpää tulevaisuutta, joka perustuu terveelle ympäristölle, ihmisoikeuksien kunnioittamiseen ja taloudelliseen oikeudenmukaisuuteen. Ratkaisujen löytämiseksi kansainvälinen yhteistyö ja sukupolvien välinen vuoropuhelu on välttämätöntä.

Tule keskustelemaan kanssamme kestävämmän tulevaisuuden kysymyksistä ja kuulemaan asiantuntijoiden puheenvuoroja HanaForum-seminaariin. Tervetuloa!

Seminaarin kielet: englanti, suomi, ruotsi (simultaanitulkkaus)

13.30 Kahvitarjoilu

Seminaari Hanasaaren auditorio Astridissa alkaen klo 14

Tervetuliaissanat, Gunvor Kronman, toiminnanjohtaja, Hanasaari

YK-liiton tervehdys, Ilkka Kantola, puheenjohtaja, kansanedustaja

14.30-16 Keskustelu: Miten tulevien sukupolvien elinedellytykset turvataan? (keskustelu englanniksi, tulkkaus: suomi/ruotsi)

Videotervehdys, presidentti Tarja Halonen

Elisabeth Rehn, ministeri

Anders Lidén, suurlähettiläs

Pekka Haavisto, kansanedustaja

Tytti Matsinen, YK-nuorisodelegaatti 2013

Godfred Obeng Adduow, opiskelija, kestävä kehitys ja kestävät elinkeinot

Ville Lähde, tietokirjailija, toimittaja

Moderaattori: Maria Vuorelma, koordinaattori, Pohjoismaiden ministerineuvoston ympäristö- ja taloustyöryhmä

16.00 Key note -puheenvuoro, Sirpa Paatero, kehitysministeri

Kysymyksiä & keskustelua

16.30 Juhlavastaanotto Hanasaaren ravintola Johanneksessa

Ulkoministeri Erkki Tuomiojan tervehdys, elävää musiikkia ja pientä syötävää / juotavaa.

YK:n juhlavuoden kunniaksi toteutamme videon, johon pyytäisimme teiltä juhlapuheiden sijaan lyhyitä mietteitä YK:n parhaista saavutuksista vuosien varrella sekä toiveista tulevaisuuden suhteen.

Osallistuminen on maksutonta, mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista 15.10.2014 mennessä.

ILMOITTAUTUMISLOMAKKEESEEN