Tapahtuma

YK-kino: "Incorruptible" - Lahjomattomat

YK-kino esittää Elizabeth Varhelyin dokumentin Incorruptible - Lahjomattomat yhteistyössä Suomen ulkoministeriön ja Suomen YK-liiton kanssa.

Demokratian ollessa uhattuna monella puolella maailmaa Incorruptible - Lahjomattomat tarjoaa positiivisen ja toivontäyteisen tarinan tarkastellen samalla rehellisesti kansalaisliikkeen kestävyyttä sekä nuorison roolia maansa tulevaisuuden muokkaamisessa.

Keväällä 2011 läntisessä Afrikassa sijaitseva Senegal ajautui kriisiin presidentti Abdoulaye Waden päätettyä muuttaa perustuslakia niin, että hän voisi pyrkiä kolmannelle kaudelle.

Kuten monessa eteläisen pallonpuoliskon maassa, Senegalissa yli 70 % väestöstä on alle 30-vuotiaita. Nuorten keskuudessa levisi pian Y’en a Marre Incorrupt Respect2(Liika on liikaa) -liike. Perustuslaillinen kriisi oli viimeinen pisara senegalilaisille, jotka olivat jo 12 vuotta joutuneet kärsimään ruoan ja polttoaineen kalleudesta, jatkuvista sähkökatkoista ja opettajien lakkoilun vuoksi suljetuista kouluista.

Presidentinvaaleihin ilmoittautui 14 ehdokasta. Dokumentin keskiössä ovat vaalien päätekijät, hallitseva presidentti Wade, oppositioehdokas Macky Sall, maailmankuulu muusikko Youssou N’Dour sekä Y’en a Marre -liike.

Muihin maailman nuorisoliikkeisiin yhteydessä ollut Y’en a Marre otti oppia arabikevään tapahtumista ja vastasi Senegalin tilanteeseen vaatimalla vastuullisen demokratian palauttamista. Senegalin rikas kulttuuriperinne ruokki taideaktivistien johtamaa liikettä, jonka ansiosta 300 000 ihmistä rekisteröityi äänestäjiksi ja kansalaiset suuntasivat suurin joukoin vaaliuurnille.

Vaaleissa äänesti enemmän ihmisiä kuin koskaan itsenäisen Senegalin historiassa.

Näytös on ilmainen, mutta vaatii rekisteröitymisen. Ilmoittaudu elokuvaan tästä linkistä.

Elokuvaa seuraa keskustelu, jonka aikana yleisö voi esittää kysymyksiään asiantuntijapaneelille.