Tapahtuma

Puoli vuosisataa ihmisoikeuksia -seminaari

HUOM! Tilaisuus on täynnä.

Mikä on kansainvälisten ihmisoikeussopimusten merkitys alueellisten konfliktien keskellä tai suomalaisessa arjessa? Miten ihmisoikeussopimukset ovat muuttaneet maailmaa ja suomalaista lainsäädäntöä? Miten ihmisoikeuksien täytäntöönpanoa voidaan edelleen parantaa?

Tänä syksynä tulee kuluneeksi 50 vuotta YK:n kahden keskeisen ihmisoikeussopimuksen hyväksymisestä ja 40 vuotta niiden astumisesta voimaan osaksi kansainvälistä ja suomalaista lainsäädäntöä. Kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskeva (KP-) yleissopimus sekä taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskeva (TSS-) yleissopimus muodostavat yhdessä yleismaailmallisen ihmisoikeusjulistuksen kanssa kansainvälisen ihmisoikeusnormiston perustan. Niiden velvoitteilla on ollut huomattava merkitys suomalaiseen lainsäädäntöön ja päätöksentekoon.

Tilaisuus järjestetään eduskunnan Pikkuparlamentin auditoriossa maanantaina 24.10. klo 12.30 – 15.45.

Tilaisuuden kansainvälisenä pääpuhujana on yksi merkittävimmistä kansainvälisistä ihmisoikeustutkijoista ja –vaikuttajista, professori Philip Alston. Alston on oikeustieteen professori New Yorkin yliopistossa ja nykyisin YK:n erityisraportoija ihmisoikeuksiin ja äärimmäiseen köyhyyteen liittyvissä kysymyksissä. Lisää Alstonista: https://its.law.nyu.edu/facultyprofiles/index.cfm?fuseaction=profile.biography&personid=19742

Lisäksi konfliktien rauhanratkaisuja ja naisten vaikutusmahdollisuuksia edistänyt ministeri Elisabeth Rehn arvioi ihmisoikeuksien merkitystä aseellisissa konflikteissa. Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen puhuu ihmisoikeuksien merkityksestä Suomessa.

Tilaisuuden koko ohjelma on ohessa.

Seminaaria voi seurata myös suorana verkkolähetyksenä osoitteessa: https://www.eduskunta.fi/FI/Sivut/live.aspx. Tilaisuuden kielet ovat suomi ja englanti, lisäksi tilaisuudessa on viittomakielen tulkkaus.