Youtuben kestävän kehityksen sisältö hyötykäyttöön!

Videopalvelu Youtubesta löytyy runsaasti erilaisia videoita kestävän kehityksen tavoitteista ja Agenda 2030:sta. Videoita löytyy laidasta laitaan asiapitoisista luennoista kevyempiin, esimerkiksi julkisuuden henkilöiden tähdittämiin tietoiskuihin ja animaatioihin. YK-liiton omalle Youtube-kanavalle on kasattu vapaaseen käyttöön kaksi kestävän kehityksen Agenda 2030 -aiheista soittolistaa.

YK-liiton Youtube-soittolista 'Agenda 2030' sisältää pääosin lyhyitä ja yleisiä kampanjavideoita, jotka kertovat kestävän kehityksen tavoitteista. Listalta löytyy erityisesti kansainvälisen The Global Goals -kanavan videoita. Soittolistalta löytyy muun muassa koko kampanjan kärkivideo We The People: For The Global Goals, sekä kesällä huiman nettisuosion saanut uusi versio Spice Girls-tyttöbändin biisistä Wannabe, jonka avulla kerrotaan tavoitteista erityisesti tyttöjen ja naisten kannalta. Katso myös kestävää kehitystä käsittelevä TED-talk, jossa tavoitteisiin pureudutaan hieman pidemmin. Erityisesti lapsille suunnattua sisältöä ovat World’s Largest Lesson, sekä ulkoministeriön Supersankarihommia, joka on puhuttu suomeksi.

Kestävän kehityksen tavoitteet selitettynä-listalta löydät jokaisesta kestävän kehityksen tavoitteesta oman muutaman minuutin videonsa, jossa selitetään tavoitteen luonnetta ja sisältöä. Suurin osa tavoitteista on avattu asiantuntijoiden toimesta, mutta joukosta löytyy myös nuorten tekemiä videoita sekä kuvapitoisempia esityksiä. Lisäksi kanavalta löytyy muutama yleisempi suomalaisten asiantuntijoiden näkemys kestävän kehityksen tavoitteista.