Yleiskokous hyväksynyt päätöslauselman ECOSOC:in reformista.

Yleiskokous on hyväksynyt päätöslauselman YK:n talous- ja sosiaaliasioiden neuvoston ECOSOC:in vahvistamisesta. Päätöslauselman mukaan ECOSOC:in on entistä tehokkaammin analysoitava ja implementoitava taloudellisia ja sosiaalisia asioita koskevia sitoumuksia. ECOSOC:in tulee myös edistää globaalia vuoropuhelua ja kumppanuuksia liittyen kehitykseen, ympäristöasioihin ja humanitäärisiin kysymyksiin.

ECOSOC:in tulee järjestää korkean tason foorumi kehitystrendien arvioimiseksi ja kehitysyhteistyötä tekevien toimijoiden koherenssin edistämiseksi. Kansainvälisesti sovittujen kehitystavoitteiden seuraaminen tulisi varmistaa esimerkiksi järjestämällä ministeritason arviointikokouksia.

ECOSOC:illa tulee olla merkittävä rooli kehitysrahoituksen koordinoinnissa. Sen tulee myös osaltaan parantaa YK:n toimia humanitäärisissä kriiseissä tukemalla kansainvälisiä ponnisteluja. ECOSOC pyritään yhdistämään tiiviimmin rauhanrakennuskomission toimintaan tarjoamalla komissiolle ECOSOC:in asiantuntemusta.