YK:n yleiskokous julistanut uusia YK-päiviä, vuosia ja vuosikymmeniä sekä päättänyt vuoden 2008 kokouksista

YK:n yleiskokous on julistanut vuosikymmenen 2006-2016 toipumisen ja kestävän kehityksen vuosikymmeneksi Tshernobylin onnettomuuden koettelemille alueille. 2008-2017 julistettiin YK:n toiseksi köyhyydenvastaiseksi vuosikymmeneksi ja 2010-2020 YK:n aavikoiden ja aavikoitumisen estämisen vuosikymmeneksi.

YK:n yleiskokous julisti yhteensä kuusi uutta päivää. Lokakuun 2. päivä julistettiin kansainväliseksi väkivallattomuuden päiväksi, syyskuun 15. päivä kansainväliseksi demokratiapäiväksi, maaliskuun 25. päivä kansainväliseksi orjuuden uhrien ja transatlanttisen orjakaupan muistopäiväksi ja lokakuun 15. päivä kansainväliseksi maaseudun naisten päiväksi. Lisäksi yleiskokous ilmoitti huhtikuun 2. päivän olevan maailman autismitietoisuuden päivä ja helmikuun 20. päivä maailman sosiaalisen oikeudenmukaisuuden päivä.

Teemavuodet

Yleiskokouksen päätöksellä vuosi 2008 on kielten, perunan, sanitaation sekä Planet Earth -vuosi. Ihmisoikeuksista oppimisen vuosi päätettiin alkavaksi 10.12.2008.

Korkean tason kokoukset 2008

Lisäksi yleiskokous päätti pitää vuonna 2008 useita tärkeitä kokouksia koskien HIV/AIDS:ia, aseidenriisuntaa, taloudellista ja sosiaalista kehitystä sekä ihmisoikeuksien juhlavuotta.

Yleiskokous päätti pitää kuluvan vuoden kesäkuun 10.-11. päivänä korkeatasoisen kokouksen HIV/AIDS:sta. Kokouksen tarkoitus on kokonaisvaltaisesti tarkastella, kuinka paljon kehitystä on saavutettu yleiskokouksen HIV/AIDS:ia koskevan julistuksen toteuttamiseksi. Kokouksella pyritään myös uudistamaan poliittisten johtajien sitoumus globaaliin AIDS:n vastaiseen toimintaan. Kokouksessa kuullaan kansalaisyhteiskunnan edustajia ja HIV/AIDS:ia kantavia henkilöitä.

Yleiskokouksessa päätettiin 28.4.-9.5.2008 pitää Genevessä valmistelukomitean kokous vuoden 2010 ydinsulkusopimuksen tarkistuskonferenssia varten. Samalla yleiskokous kehotti kaikkia ydinsulkusopimuksen ulkopuolella olevia valtioita liittymään sopimukseen.

Vuoden lopulla 29.11-2.12.2008 pidetään yleiskokouksen päätöksellä Dohassa, Qatarissa, kehitysrahoituksen ja Monterreyn konsensuksen kansainvälinen seurantakonferenssi. Konferenssissa käsitellään prosessia, joka alkoi vuonna 2002 Monterreyssa, Meksikossa.

Yleiskokous päätti myös muistaa Ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistuksen 60-vuotisjuhlavuotta 10.12.2008 pidettävässä kokouksessa, johon se toivoi jäsenmaidensa korkeimman poliittisen johdon osallistuvan.

YK:n tiedote