YK:n vuosituhattavoitteet esillä nuorten toimintakeskus Hapessa

Suomen YK-liitto, Nuorten Akatemia ja nuorten toimintakeskus Happi järjestävät Taiteiden yönä 26.8.2011 nuorten sarjakuvatyöpajoja, joissa käsitellään YK:n vuosituhattavoitteita (klo 9-12 ja klo 12-15). Ohjatuissa työpajoissa vuosituhattavoitteiden teemoja pohditaan erityisesti nuorten näkökulmasta sarjakuvapiirtämisen keinoin. Nuoret tuottavat ohjatuissa pajoissa oman sarjakuvansa, ja piirrokset julkaistaan sekä Nuorten Akatemian 'Maailman kuvat' Flickr-sivuilla että Hapen nettiareenalla. Lisäksi parhaista piirroksista painatetaan erillinen julkaisu.

Sarjakuvatyöpajat soveltuvat yläluokka- ja lukiolaisryhmille. Työpajoihin ilmoittaudutaan 19.8. mennessä osoitteeseen: arja.huotari [ät] hel.fi.

Taiteiden yön iltana Hapessa järjestetään myös vapaamuotoisempi sarjakuvatyöpaja klo 18-21. Illan pajaan ei vaadita ennakkoilmoittautumista.

NUORET JA VUOSITUHATTAVOITTEET -VALOKUVANÄYTTELY

Nuori valokuvaaja Maria Soramo on kuvannut Suomen YK-liitolle opiskelutyönä valokuvasarjan, jonka teemana on YK:n vuosituhattavoitteet ja nuoret. Maria opiskelee valokuvausta toista vuotta Pekka Halosen akatemiassa. Marian kiinnostus valokuvaukseen heräsi vuonna 2005, kun hän pääsi toimimaan valokuvaajan assistenttina. Tätä seurannut työ tutustutti kameran ja Marian toisiinsa vielä lähemmin. Suomen YK-liitolle kuvattu valokuvasarja on Marian ensimmäinen oma valokuvausprojekti.

Maria on kuvannut valokuvanäyttelyn kuvat Suomessa, suomalaisten nuorten keskuudessa. Kuvissaan Maria pohtii sitä, millä tavalla suomalaisten nuorten elämä linkittyy YK:n vuosituhattavoitteisiin. Valokuvat käsittelevät myös sitä, millä tavalla nuoret Suomessa voivat auttaa ihmisiä kehitysmaissa ja edistää maailmanlaajuista ongelmien ratkaisemista.

Valokuvanäyttely on esillä nuorten toimintakeskus Hapessa 15.8.-2.9. Näyttelyn ohessa voi osallistua myös Marimekon YK:n sinisen olkalaukun arvontaan äänestämällä suosikkikuvaansa. Voittaja julkistetaan viikolla 36 Suomen YK-liiton verkkosivuilla.