YK:n tutkimus antaa varmuuden: Syyriassa käytetty kemiallisia aseita

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon ja tutkijaryhmän johtaja Ake Sellström lehdistötilaisuudessa New Yorkissa 16. syyskuuta. Kuva: UN Photo / Paulo Filgueiras

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon kertoi eilen lehdistötilaisuudessa, että Syyrian kemiallisia iskuja tutkinut tutkijaryhmä on raportissaan osoittanut kiistamattomat todisteet kemiallisten aseiden käytöstä Syyriassa. Ake Sellströmin johtaman ryhmän raporttiin on kerätty "selkeää ja vakuuttavaa" todistusaineistoa siitä, että Ghoutan alueen iskuissa on käytetty sariini-hermokaasua sisältäneitä ilmatorjuntaraketteja.

Kemiallisten aseiden kieltojärjestön OPCW:n laboratorioissa on muun muassa varmistettu, että kaikista tutkimuksen verinäytteistä vähintään 85% osoittaa jälkiä sariinista. Yksi käytetyistä tutkimuslaboratorioista oli VERIFIN Helsingissä. Ryhmä tulee jatkamaan tutkimuksia muissa sille osoitetuissa kemiallisten iskujen epäillyissä tapahtumapaikoissa, muun muassa Khan Al-Assalissa, niin pian kuin mahdollista.

Pääsihteeri Banin mukaan kemiallisten aseiden käyttäminen on sotarikos ja kansainvälisen tapaoikeuden vakava rikkomus. Hän kertoo sen olevan "merkittävin todistettu kemiallinen isku siviilejä vastaan sitten Saddam Husseinin Halabjassa toteuttamien iskujen vuonna 1988 ja pahin esimerkki joukkotuhoaseiden käytöstä 2000-luvulla." Ban muistutti kansainvälisellä yhteisöllä olevan vastuu varmistaa, että kemialliset aseet eivät enää ole koskaan sodankäynnin väline.

Banin mukaan syyllisten osapuolten on päädyttävä oikeuden eteen mutta syyllisyys on todettava muiden osapuolien kuin tutkijaryhmän toimesta. IPS:n haastatteleman rauhantutkimuslaitoksen johtajan Ian Anthonyn mukaan looginen seuraava askel olisi informaation arviointi ja johtopäätelmien tekeminen iskujen vastuullisesta tahosta YK:n turvallisuusneuvostossa. Anthonyn mukaan neuvoston tulisi reagoida niin, että se "toisaalta tunnistaisi syylliset osapuolet ja asettaisi ne vastuuseen mutta myös toisaalta välttäisi konfliktin eskaloitumista ja poliittisten neuvotteluiden viemistä sivuraiteille."

Vaikka syyllisyyden osoittaminen ei kuulunut koskaan tutkimusryhmän tehtävänantoon, raportti on johtanut monet siihen oletukseen, että iskut olisi toteutettu Syyrian hallituksen toimesta. Iso-Britannian, Ranskan ja Yhdysvaltain edustajat sanoivat heti tuoreeltaan teknisten yksityiskohtien osoittavan, että vain hallitus on voinut olla Ghoutan iskun takana, kun taas Venäjän mukaan kapinallisten osallisuutta siihen ei voida sulkea pois. Ranskan ulkoministeri Laurent Fabius muun muassa totesi, että faktat "myrkkykaasujen määrästä, kemiallisten yhdisteiden monimutkaisuudesta ja rakettien lentoradoista eivät jätä mitään epäilystä iskujen alkuperästä." Asiantuntijoiden mukaan kapinallisilta ei olisi syytä odottaa taitoja ja koulutusta Ghoutan kaltaisten iskujen toteuttamiseen.

Ban kommentoi myös Venäjän ja Yhdysvaltojen neuvotteluita, jotka näyttävät johtaneen yhteisymmärrykseen Syyrian kemiallisten aseiden varastojen turvaamisesta ja tuhoamisesta. Hän piti kehitystä tervetulleena tukien suunnitelmaa "kaikin mahdollisin keinoin" ja toivoi, että turvallisuusneuvosto ja OPCW tulevat harkitsemaan ja toteuttamaan suunnitelmia tämän saavuttamiseksi. Banin viesti oli selvä. "Tappamisen täytyy loppua. Taisteluiden täytyy loppua."

Lisätietoa:

'Clear and convincing' evidence of chemical weapons use in Syria, UN team reports (UN News

US and UK insist chemical report 'blames Syria' (BBC News)

U.N. Team Confirms Syria Chemical Attack But Not Culpability (IPS News)

Russia and the West Spar Over U.N. Report, Despite Evidence Pointing to Syrian Regime (Turtle Bay