YK:n reformi: systeemikoherenssia koskeva raportti suosittaa tiiviimpää yhteistyötä YK:n järjestöjen kesken maittain

YK:n pääsihteeri Kofi Annan on ottanut vastaan korkean tason paneelin laatiman raportin, jossa tehdään suosituksia YK:n toiminnan tehostamiseksi ja yhtenäistämiseksi. Annan luonnehti raporttia "kunnianhimoiseksi mutta realistiseksi".

"Delivering as One" -raportti esittää, että YK:n alajärjestöt tekisivät tiiviimpää yhteistyötä maissa, joissa ne ovat läsnä. Lisäksi humanitääristen ja ympäristöasioiden johtajuutta halutaan tehostaa. Raportti suosittaa myös, että YK perustaisi uudenlaisen rahoitussysteemin sekä uuden järjestön naisten aseman parantamiseksi.

"Kukaan ei tänä päivänä suunnittelisi YK:n systeemiä sellaiseksi kuin se nyt on", totesi Jens Stoltenberg, raportin laatijaryhmän norjalaisedustaja. "YK:n rakenteen jättäminen nykyiselleen tarkoittaisi periksi antamista lyhytnäköisille kansallisille ja institutionaalisille intresseille."

Raportti korostaa YK:n kehitystyön olevan tällä hetkellä hyvin pirstoutunutta ja heikkoa. Kehitystyö ei vastaa maakohtaisiin tarpeisiin ja on rakenteeltaan epätehokasta. Monissa maissa työskentelee yhtä aikaa 10-20 järjestöä, mistä seuraa epäyhtenäisyyttä interventioiden toteuttamisessa sekä ylimitoitettuja hallintokuluja.

Raportti suosittaa maakohtaisia "Yksi YK" (One UN) -ohjelmien perustamista, joiden puitteissa YK:n alajärjestöjen toimintaa koordinoisi maittain paikallinen henkilö. Toimintaa ohjaisi strateginen kestävän kehityksen hallitus, joka toisi yhteen UNDPN:n, UNFPA:n ja UNICEF:in toimijat.

Raportissa esitetään maakohtaisten ohjelmien testaamista aluksi kuudessa maassa ensi vuoden aikana. "Haluamme YK:n olevan strateginen pelaaja, joka tukee meitä maakohtaisesti omien kehityssuunnitelmiemme laatimisessa ja toteuttamisessa", totesi Luisa Diogo, Mosambikin pääministeri, joka osallistui raportin tekemiseen.

Tulevien viikkojen aikana Annan esittelee raportin virallisesti yleiskokoukselle ja siirtää sen seuraajalleen Ban Ki-Moonille.

Artikkeli englanniksi