YK:n rauhanturvaoperaation saattue hyökkäyksen kohteena Darfurissa

Sudanin armeijaan kuuluvat jäsenet hyökkäsivät 7.1. varusteita kuljettaneen saattueen kimppuun Darfurissa. Saattue kuului YK:n ja Afrikan unionin juuri käynnistyneeseen rauhanturvaoperaatioon UNAMID:iin. Autoa kuljettanut sudanilainen haavoittui.

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon tuomitsi hyökkäyksen voimakkaasti. Hän kehotti Sudanin hallitusta estämään vastaavat hyökkäykset tulevaisuudessa ja täyttämään omat velvollisuutensa operaation laajentumisessa. Saattueessa kuljetettiin Länsi-Darfurissa oleville UNAMID:n joukoille ruokaa. Alueella, jossa hyökkäys tapahtui, on ollut paljon väkivaltaisia yhteenottoja hallituksen ja kapinallisjoukkojen välillä.

"Jotta yhteinen YK:n ja Afrikan unionin rauhanturvaoperaatio voisi toimia sille annetun mandaatin mukaisesti, Sudanin hallituksen tulee antaa kiistattomat takuut siitä, että vastaavanlaisia hyökkäyksiä ei enää tapahdu sen asevoimien toimesta", Ki-moon sanoi lausunnossaan.

"Tässä yhteydessä YK:n protestoi Sudanin hallitusta vastaan. Tämä tapahtuma korostaa Sudanin hallituksen sitoumuksen tärkeyttä, mitä tulee rauhanturvaoperaation laajentumiseen ja turvallisuusneuvoston päätöslauselman 1769 toimeenpanoon", Ki-moon lisäsi.

"UNAMID on tällä hetkellä korkeassa hälytysvalmiudessa", todetaan operation omassa lausunnossa. "Tapahtumaa tutkitaan, ja UNAMID:n johto on suoraan yhteydessä Sudanin viranomaisiin Khartoumissa ja El Fasherissa asiaan liittyen."

UNAMID käynnistyi virallisesti vuoden vaihteessa, korvaten entisen Afrikan unionin operaation. Uuden operaation avulla yritetään tuoda maantieteellisesti Ranskan kokoiseen Darfuriin rauhaa. Darfurin konfliktissa yli 200 000 ihmistä on kuollut ja 2,2 miljoonaa on joutunut pakenemaan kodeistaan vuoden 2003 jälkeen, kun taistelut hallituksen joukkojen ja kapinallisryhmien välillä alkoivat.

UNAMID:n vahvuus tällä hetkellä on 9000 aseistettua henkilöä. Mandaattinsa mukaisesti yhteensä 26 000 henkilön vahvuinen joukko tulee muodostamaan YK:n suurimman rauhanturvaoperaation. Pääsihteeri Ban Ki-moon on jatkuvasti vedonnut jäsenvaltioihin, jotta nämä kiirehtisivät tärkeiden joukkojen ja varusteiden toimituksia.

Artikkeli englanniksi