YK:n raportti: ydinvoiman käyttö lisääntyy seuraavien vuosikymmenten aikana

YK:n alainen Kansainvälinen ydinenergiajärjestö (IAEA) ennustaa, että alati kasvava energiantarve lisää ydinvoiman käyttöä seuraavien vuosikymmenten aikana. Vuonna 2006 ydinvoiman osuus maailman energiantuotannosta oli 15 prosenttia. Vuonna 2007 vastaava luku oli yhden prosenttiyksikön alhaisempi eli 14.

Energy, Electricity and Nuclear Power Estimates for the Period to 2030 -raportti kertoo muun muassa Kiinan ja Intian suunnittelevan ydinvoimatuotantonsa merkittävää lisäämistä. Myös Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa ydinvoimakiinnostus ja siihen liittyvät uudet politiikat saavat yhä enemmän jalansijaa.

IAEA:n vuodesta 1981 vuosittain julkaisema raportti sisältää korkean ja matalan tason ennusteita. Matalan tason ennusteissa oletetaan, että tällä hetkellä kehitteillä ja rakenteilla olevat ydinvoimaprojektit viedään loppuun saakka ja että nykyiset linjaukset pysyvät muuttumattomina.

Korkeamman tason ennusteet perustuvat puolestaan hallitusten ja yritysten antamiin lausuntoihin niiden pitkän tähtäimen ydinvoimainvestoinneista. Lisäksi korkean tason ennusteissa on huomioitu kansallisten politiikkojen mahdolliset muutokset, joihin tulevat vaikuttamaan muun muassa tulevan ilmastosopimuksen asettamat vaateet.

"IAEA:n korkeampi ennuste ydinvoiman käytön lisääntymisestä vastaa maailmanlaajuisen energiantuotannon vuosittaista 3,2 prosentin kasvua", toteaa IAEA:n Ydinvoimasuunnittelun ja taloudellisen tutkimuksen osaston päällikkö Hans-Holger Rogner.

"Matalamman tason ennusteessa sähkönkulutuksen vuosittainen nousu on 1,9 prosenttia ja ydinvoiman osuuden oletetaan putoavan noin 12,5 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä", hän sanoo.

Rognerin mukaan ydinvoiman käytön oletettu kasvu liittyy muun muassa maakaasun ja hiilen hintojen nousuun sekä haluun turvata energiansaanti. Lisäksi uudet ympäristösopimukset lisäävät ydinvoiman vetovoimaa, kun kasvihuonekaasujen tuottamisesta tulee sopimusten myötä taloudellisesti ajatellen hyvinkin kannattamatonta.

Ydinvoiman tuotannon vaiheet uraaninlouhinnasta reaktorin rakentamiseen ja jätteiden käsittelyyn tuottavat 3-24 grammaa hiilidioksidia kilowattituntia kohden. "Tämä taso vastaa tuuli- ja vesivoimasta aiheutuvia päästöjä ja on näin ollen paljon hiilen, öljyn ja kaasun käytöstä aiheutuvia päästöjä vähäisempi", Roger huomauttaa.

Kansainvälisellä ydinenergiajärjestöllä on meneillään myös hanke, jonka tavoitteena on antaa kehitysmaiden nuorille ammattilaisille ydinvoimaan keskittyvää koulutusta. Viikon mittaisella kansainvälisten asiantuntijoiden vetämällä kurssilla perehdytään ydinvoiman hallinnointiin sekä siihen, miten ydinvoiman turvallisuutta voitaisiin edistää tiedonvälityksen ja koulutuksen avulla. Hankkeen viides vuosikurssi aloitti opintonsa Italian Triestessä syyskuun alussa.

Lähteet:

UN agency predicts continued expansion of nuclear power in coming decades

UN agency trains developing nations on nuclear facility management

Nuclear's great expectations