YK:n raportin mukaan Syyria on syyllistynyt rikoksiin ihmisyyttä vastaan

30.11.2011

YK:n ihmisoikeusneuvosto aloitti lokakuussa selvityksen Syyrian mahdollisiin kansainvälisen ihmisoikeuslain rikkomuksiin (Independent International Commission of Inquiry on Syria). Selvityksen syynä olivat maaliskuussa alkaneiden, demokratiaa vaativien mielenosoitusten vastaiset toimet. Tällä viikolla julkaistu raportti toteaa Syyrian "syyllistyneen laittomiin tekoihin, mukaan lukien rikoksiin ihmisyyttä vastaan". Rikoksiin on syyllistynyt Syyrian armeija ja turvajoukot.

Kolmihenkisen komission laatima raportti perustuu ihmisoikeusrikkomuksia todistaneiden 223 siviilin ja loikanneen sotilaan haastatteluihin. Raportissa paljastuneisiin rikkomuksiin kuuluu satunnaisia teloituksia ja pidätyksiä, kidutusta, seksuaalista väkivaltaa, lasten oikeuksien sortoa ja henkilöiden katoamisia. Kansainvälisen lain mukaan, laajamittaiset ja systemaattiset hyökkäykset siviiliväestöä kohtaan joissa tekijät tiedostavat olevansa osa hyökkäystä, luokitellaan rikoksiksi ihmisyyttä vastaan.

Komissio kehottaa Syyrian hallitusta lopettamaan jatkuvat ihmisoikeusloukkaukset välittömästi, ja tuomaan loukkauksiin syyllistyneet oikeuden eteen riippumattoman tutkinnan jälkeen. Syyrialta vaaditaan myös rajojen avaamista ulkomaisille tutkijoille, journalisteille ja apujärjestöille.

Raportin laatineeseen komissioon kuuluvat Yakin Ertürk, Karen Koning AbuZayd ja puheenjohtaja Paulo Pinheiro. Syyskuusta lähtien komissio on järjestänyt tapaamisia toimittajien, ihmisoikeus- ja hyväntekeväisyysjärjestöjen sekä lukuisten alueellisten organisaatioiden kanssa, esimerkkeinä Arabiliitto ja Islamilainen yhteistyöjärjestö (Organization of Islamic Cooperation - OIC).

Maaliskuussa syttyneiden mielenilmauksien jälkeen Syyriassa on kuollut komission arvioiden mukaan yli 3500 ihmistä, mukaan lukien yli 250 lasta. Raportissa ilmennyt hallituksen tukema kidutus ja seksuaalinen väkivalta ovat kohdistuneet myös lapsiin.

"Yksi sotilasloikkaajista kertoi tehneensä päätöksen loikkaamisesta sen jälkeen, kun hän todisti Al Ladhiqiyahin kaupungissa 13. lokakuuta upseerin ampuvan 2-vuotiaan tytön sen takia, ettei tytöstä kasvaisi mielenosoittajaa", raportti kertoo.

Lapsiin kohdistuvan väkivallan lisäksi raportissa listataan useita räikeitä ihmisoikeusloukkauksia, joihin turvallisuusjoukot syyllistyivät. Joukkojen tarkka-ampujien kohteena ovat olleet erityisesti kameroita ja matkapuhelimia kantavat mielenosoittajat sekä haavoittuneita auttavat henkilöt. Lisäksi sairaaloiden sisälle on soluttautunut lääkäreiksi pukeutuneita turvallisuusjoukkoja, jotka kiduttavat ja tappavat haavoittuneita mielenosoittajia. Sotilasloikkaajien mukaan siviilejä vastaan ampumasta kieltäytyneet sotilaat teloitettiin takana seisovien turvallisuusjoukkojen toimesta.

"Hallituksilla on velvollisuus ylläpitää järjestystä. Ne kantavat lopullisen vastuun alueensa ihmisten suojelemisesta, mukaan lukien julkisiin kokoontumisiin osallistuvat ja ilmaisunvapauttaan käyttävät henkilöt," toteaa raportti.

Komissio suosittelee, että YK:n ihmisoikeusneuvosto nimeää Syyrian tilanteeseen erikoistuvan erityisraportoijan ja että YK:n ihmisoikeusvaltuutetun toimisto (Office of the High Commissioner for Human Rights) lähettää henkilöstöä Syyriaan ihmisoikeuksien suojelu- ja edistämismandaatilla.

Lähde: Syrian forces have committed crimes against humanity - UN rights panel

Komission raportti: Report of the independent international commission of inquiry on the Syrian Arab Republic