YK:n päivän seminaari: Hyvää kehitystä, huonoja uutisia?

Tervetuloa juhlistamaan YK:n päivää ja pohtimaan parempaa tulevaisuutta kanssamme 24.10.

Tänä vuonna YK:n päivän seminaarissa pohditaan sitä, onko maailma todella niin huonossa jamassa kuin kuvittelemme ja miten kehityksestä puhutaan. Miksi hyvät kehityskulut eivät ole koskaan etusivun uutisia? Kiinnostavatko mediaa vain katastrofit ja huonot uutiset? Eivätkö rauha ja hidas konfliktinehkäisy innosta suurta yleisöä? Minkälaista tulevaisuutta rakennamme, jos emme usko parempaan kehitykseen? Tilaisuuden aikana myös annetaan vuoden YK:n ystävän kunniamaininta. Päivän ensimmäinen osa on suunnattu nuorille ja koululaisille, toinen osa kaikille kiinnostuneille. Väliajan vastaanotolle ovat tervetulleita kaikki ilmoittautuneet.

Aika: Keskiviikkona 24.10 kello 15.00-17.30

Paikka: Musiikkitalo, Helsinki, Black Box -sali Black Box sijaitsee Musiikkitalon ensimmäisessä kerroksessa, jonne pääsee Pääaulasta sekä hissillä että portaita. Musiikkitalon osoite on Mannerheimintie 13 A.

Ilmoittautuminen täällä viimeistään 18.10. Tilaisuuteen mahtuu rajallinen määrä ihmisiä, ilmoittautumisesi vahvistetaan muutama päivä lomakkeen täyttämisen jälkeen.

OSA 1

13.00–16.00 Lisätiedot ja ilmoittautuminen nuorille ja koululaisille suunnattuun osioon täällä.

VÄLIAIKA

15.00 Väliaika alkaa aulassa, tarjoilu

15.30 Puheenvuorot vuoden 2018 YK:n ystävän kunniaksi

Mukana Mukana YK:n ystävät -verkoston johtotiimin edustajat, Vuoden 2017 YK:n ystävä, presidentti Tarja Halonen sekä ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Anne-Mari Virolainen. Vuoden YK:n ystävän nimi julkistetaan 22.10.

16.00 Väliaika päättyy

OSA 2

Tilaisuuden juontaa Riikka Kämppi (Suomen UNICEFin markkinointi- ja viestintäjohtaja).

16.00 Alkusanat

16.10 Päätoimittajapaneeli: Hyvät, pahat uutiset (STREAM)

Miten uutisten negatiivissävytteisyys vaikuttaa kehitykseen ja maailman tilaan? Voiko positiivisempi uutisointi ehkäistä konflikteja ja rakentaa rauhaa? Jäävätkö kansainvälisen yhteistyön hitaat hyvät kehitykset ja neuvotteluhuoneiden voitot näkymättömiin? Keskustelemassa Jouko Jokinen (Yle, Vastaava päätoimittaja, Uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtaja) ja Kaius Niemi (HS, Vastaava päätoimittaja, UNESCO-toimikunnan jäsen).

16.30 Musiikkia: Laura Juvonen (laulu) ja Joonas Tuominen (piano ja laulu)

16.40 Rauha ja inhimillinen turvallisuus: Maailmanrauha on mahdollinen

Sodat täyttävät uutisvirtamme. Johtaako sotakeskeinen uutisointi meitä harhaan, ovatko konfliktit ja turvattomuus lisääntyneet maailmalla? Kenen ääni uutisissa kuuluu? Onko maailmanrauha kaukainen utopia vai mahdollista? Minkälaisista palasista kestävä rauha rakennetaan ja löytyykö kuitenkin maailmalta myös hyviä uutisia? Keskustelemassa Fadumo Dayib (UN Womenin Somalian maatoimiston johtaja) ja Mauri Koskela (Rauhanturvaajaliiton puheenjohtaja).

17.00 Musiikkia: Laura Juvonen (laulu) ja Joonas Tuominen (piano ja laulu)

17.10 Tulevaisuus ja kestävä kehitys: Mitä uutiset kertovat vuonna 2030?

Miltä toivoisit että Suomi näyttää vuonna 2030? Mitä odotamme tulevaisuudelta, miksi tulevaisuutta niin usein pelätään? Mitä voimme tehdä sen eteen, että vuonna 2030 uutisoitaisiin kestävän kehityksen tavoitteiden toteutuneen? Keskustelemassa Paula Laine (Johtaja, Ennakointi ja strategia, Sitra), Milla Vaha (yliopistonlehtori, Turun yliopisto) ja Annu Lehtinen (Pakolaisavun toiminnanjohtaja). Keskustelun fasilitoi Kirsi Alm-Siira.

17.30 Loppusanat

Tilaisuuden järjestävät Suomen YK-liitto, Suomen UNICEF, Suomen UN Women ja Suomen Pakolaisapu.

Tiedustelut: veera.vehkasalo [ät] ykliitto.fi

Tilaisuuden järjestämiseen on saatu mm. Euroopan unioninin Frame, Voice, Report -rahoitusta. Tilaisuuden sisällöstä vastaa tuensaaja, eikä sen voida missään olosuhteissa katsoa heijastavan Euroopan unionin kantaa.