YK:n pääsihteeri tapasi kansalaisyhteiskunnan edustajia

päivitetty 28.5. 10.30

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon tapasi kansalaisjärjestöjen edustajia 27.5. Suomen YK-liiton järjestämässä tilaisuudessa. YK-liiton puheenjohtaja Jutta Urpilainen korosti avauspuheenvuorossaan kehityksen, turvallisuuden ja ihmisoikeuksien yhteyttä. Hänen mukaansa tämä oli keskeinen innovaatio YK:n vuosituhatjulistuksessa.

"Elämme finanssi-, talous-, ilmasto- ja ruokakriisin keskellä. Kriisien tulisi herättää meidät tarttumaan oman aikamme vakaviin ongelmiin. Näihin kuuluvat köyhyys, ilmastonmuutos ja ydinaseiden leviäminen", totesi Urpilainen.

Urpilainen keskittyi puheenvuorossaan ilmastonmuutokseen, kansalaisyhteiskunnan osallistumiseen ja YK:n uudistamiseen.

Tarvitsemme vihreän talouskasvun ohjelmaa

Urpilainen kiitti pääsihteeriä voimakkaasta roolista ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. "Aloitteenne Green New Dealistä edustaa johtajuutta, jota me tarvitsemme. Uskon, että talouskriisiin ja ilmastokriisiin on vastattava samanaikaisesti. Tämä on EU:n haaste, mutta se on myös YK:n tehtävä. Tarvitsemme investointeja puhtaaseen energiaan ja puhtaaseen teknologiaan", Urpilainen totesi.

"Tarvitsemme vihreän talouskasvun ohjelmaa. Uusi kestävän kehityksen komissio voisi olla hyödyllinen väline tässä työssä. Se voitaisiin perustaa tulevan yleiskokouskauden korkean tason ilmastokokouksessa", Urpilainen jatkaa ja viittaa vertailukohtana 1980-luvulla toimineeseen Brundtlandin komissioon.

"Kansalaisyhteiskunnan osallisuus toteutui hyvin 1990-luvun temaattisissa maailman-konferensseissa. Osallisuus ja myönteiset saavutukset motivoivat ihmisiä. Meidän tulee varmistaa, että myös Etelän kumppa-neidemme ääni kuuluu nykyistä voimakkaammin", Urpilainen toteaa.

Urpilainen esitti pääsihteerille ajatuksen kansalais-järjestörahastosta, josta voitaisiin tukea kansalaisyhteiskunnan osallistumista YK-prosessien ja -kokousten seurantaan. "Kansalaisyhteiskunnan osallisuutta tukevan YK-rahaston perustaminen tukisi Etelän kumppaneiden osallisuutta ja yhteistyömenetelmien kehittämistä. Ajatus ei ole uusi mutta tutkimisen arvoinen", Urpilainen toteaa aikoinaan Norjan esittämästä ajatuksesta.

YK-uudistuksista Urpilainen otti esille turvallisuusneuvoston uudistamisen ohella sukupuolten tasa-arvokysymykset, suojeluvastuun ja ydinaseriisunnan. "Presidentti Obaman sitoutuminen ydinaseriisuntaan on tervetullut, jotta ydinaseiden leviämiseltä ja uusilta ydinkokeilta vältyttäisiin. Pohjois-Korea vaaransi edistyksen tässä pyrkimyksessä. YK:n olisi nyt toimittava kuuden vallan neuvottelujen jatkamiseksi", Urpilainen totesi.

Tilaisuudessa puhuivat myös Eeva Koskinen Suomen UNIFEM:sta, vuoden 2009 YK-nuorisodelegaatti Matti Niemi, saamelaisaktivisti Janne Saijets, ilmastovastaava Leo Stranius Suomen Luonnonsuojeluliitosta sekä Kalevi Suomela Suomen Rauhanliitto - YK-yhdistyksestä.

Lisätietoja:
YK-liiton puheenjohtaja Jutta Urpilainen, 050 511 3059