YK:n pääsihteeri etsii rahoitusta naisiin kohdistuvan väkivallan vastaiseen taisteluun

25.11.2011

Yhdistyneiden kansakuntien naisiin kohdistuvan väkivallan vastainen rahasto (UN Trust Fund to End Violence against Women) juhlii tänä vuonna 15-vuotista taivaltaan. Perustamisestaan lähtien rahasto on tukenut 339 projektia 127 maassa yli 78 miljoonalla dollarilla.

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moonin mukaan rahasto on pelkästään tänä vuonna saanut yli 2500 hakemusta pyytäen yhteensä 1,2 miljardia dollaria erilaisiin paikallisiin, alueellisiin ja kansallisiin kehityshankkeisiin. Naisiin kohdistuvan väkivallan vastainen rahasto pystyy kuitenkin tällä hetkellä rahoittamaan vain alle viittä prosenttia valtavasta kysynnästä. Pääsihteeri onkin asettanut tavoitteeksi varmistaa rahastolle 100 miljoonan dollarin vuotuiset lahjoitukset.

Rahoitusta haetaan valtioilta sekä yksityisen sektorin yrityksiltä. Suomen valtio tukee tällä hetkellä YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastaista rahastoa 500 000 eurolla vuosittain. Tämän lisäksi Suomi rahoittaa vuosittain 3 miljoonalla eurolla YK:n tasa-arvojärjestö UN Womenia, jonka tehtäviin kuuluu pääsihteeri Ban Ki-moonin vuonna 2008 aloittaman UNiTE (UNiTE to End Violence against Women) -kampanjan koordinointi. UNiTE:n tavoitteena on nostattaa tietoisuutta, poliittista tahtoa ja resursseja naisiin ja tyttöihin kohdistuvan väkivallan ehkäisyn hyväksi. UNiTE työskentelee aktiivisesti myös miesten kanssa etsiäkseen ratkaisuja sukupuoliväkivallan lopettamiseksi.

Tänään vietettävän kansainvälisen päivän naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamiseksi huomio keskittyy nuorten esimerkkiin sukupuoliperusteisen väkivallan lopettamisessa. New Yorkissa YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon isännöi nuorison aamiaistapaamista, jonka tarkoituksena on käsitellä nuorison roolia UNiTE-kampanjassa. Pääsihteeri jakaa aamiaisella palkinnot, hiljattain nuorille miehille ja pojille järjestetyn UNiTE t-paitojen suunnittelukilpailun voittajille. Tämän jälkeen pääsihteeri Ban ja UN Womenin johtaja Michelle Bachelet liittyivät YK:n päämajassa järjestettävään keskustelutilaisuuteen. Tilaisuutta ohjasi YK:n nuorten vuoden lähettiläs Monique Coleman, ja keskusteluun osallistui nuorisoedustajia YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisen rahaston edunsaajajärjestöistä.

Kansainvälistä päivää naisin kohdistuvan väkivallan lopettamiseksi vietetään ympäri maailmaa 25.11. erilaisissa YK-toimistojen järjestämissä tapahtumissa ja tapaamisissa. Africa Care ry järjestää Helsingissä Väkivallattoman päivän iltatilaisuuden, jossa keskustellaan naisiin kohdistuvasta väkivallasta erityisesti maahanmuuttajataustaisten naisten kokemana ilmiönä.

Lähde: UN.org

Lisää aiheesta: