YK:n pääsihteeri Ban Ki-moonin lausunto kehitysapuun kohdistuvista leikkauksista

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon. Kuva: UN Photo/Mark Garten

Maailmaa koettelee suurin siirtolaiskriisi sitten toisen maailmansodan. YK:n pääsihteeri kehottaa kansainvälistä yhteisöä kohtaamaan tämän valtavan haasteen vähentämättä sitoutumistaan elintärkeään kehitysapuun.

Pääsihteeri tiedostaa pakolaisia vastaanottavien valtioiden ja yhteisöjen kohtaamat taloudelliset haasteet. Hän ilmaisee olevansa vilpittömän kiitollinen hallitusten ja kansalaisten anteliaisuudesta.

Pääsihteeri korostaa, että on tärkeää järjestää riittävä rahoitus sekä pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden avustamiselle kohdemaissa että pidemmän tähtäimen kehityshankkeille. Yhtä tarkoitusta ei pidä rahoittaa toisen kustannuksella. Kehitysavun pienentäminen tänä kriittisenä aikana voi pahentaa ongelmia, joita kansainvälinen yhteisö on sitoutunut ratkomaan. Avun leikkaaminen pakolaisvirtojen aiheuttamien kustannusten rahoittamiseksi aiheuttaa noidankehän, joka heikentää miljoonien haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten terveyttä, koulutusta ja tulevaisuuden mahdollisuuksia parempaan elämään ja kotiinpaluuseen.

Kunnianhimoisen kestävän kehityksen ohjelman noudattamisen hengessä pääsihteeri kannustaa kaikkia hallituksia lisäämään kansainvälistä kehitysapua. Hädänalaisten ihmisten auttamisen ei pitäisi olla nollasummapeliä.

Pääsihteerin lausunto.

Lue myös YK-liiton kommentit Suomen kehitysyhteistyöleikkauksiin:

YK-järjestöjen tuen raju leikkaaminen lyhytnäköistä

Mielipide: Tukien leikkaus vaikeuttaa pakolaiskriisin ratkaisua