YK:n on oltava kansalaisten vaikutuskanava

YK:n pääsihteeri Kofi Annan haastaa tavallisia kansalaisia ja kansainvälisiä toimijoita yhteistyöhön YK:n kanssa. Annan esitti ajatuksensa 26.1. Maailman talousfoorumin kokouksessa Sveitsissä. Pääsihteerin mielestä YK:n on toimittava jäsenmaiden hallitusten lisäksi aktiivisessa yhteistyössä myös yritykset, median, vapaaehtois- ja hyväntekeväisyysjärjestöjen sekä ammattiliittojen kanssa. Kaupunginjohtajat ja kuntien työntekijät on myös saatava mukaan kehitystyöhön. YK:sta on Annanin mielestä muodostettava joustavampi instrumentti, jonka puoleen jäsenvaltiot voivat kääntyä yhä moninaisemmissa asioissa.

YK:lla on tulevina vuosikymmeninä enemmän työtä tehtävänä kuin koskaan aikaisemmin.
Pääsihteerin pyrkimyksenä on ollut muokata YK:sta ymmärrettävämpi ja läpinäkyvämpi järjestö. Maailman suurimmat uhat voidaan torjua ja voittaa ainoastaan laajassa yhteisessä rintamassa. Köyhyys, infektiotaudit, ilmastonmuutos, kemiallisten-, biologisten-ja ydinaseiden leviäminen, valtioden sisäiset konfliktit, kansainvälinen rikollisuus ja terrorismi haastavat tiivistyvään toimintaan maailman hyvinvoinnin puolesta.

Kofi Annanin koko puhe englanniksi.