YK:n kemiallisten aseiden tutkintatiimi valmiina Syyriaan

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon, kemiallisten aseiden tutkimusryhmän johtaja Åke Sellström (oik.) sekä kemiallisten aseiden kieltojärjestön tarkastaja Scott Cairns (vas.). Kuva: UN Photo/Rick Bajornas

Syyrian hallitus hyväksyi  virallisesti yhteistyösäännöistä YK:n kemiallisten aseiden tutkimusryhmän kanssa. Yksityiskohtaisten sääntöjen noudattaminen on edellytys asianmukaiselle, turvalliselle ja tehokkaalle YK:n operaatiolle, joka tutkii väitettyä kemiallisten aseiden käyttöä käynnissä olevan konfliktin yhteydessä.

Ruotsalaisen tiedemiehen Åke Sellströmin johtama tutkimusryhmä sai tehtävän vaatimat logistiset järjestelyt valmiiksi viime viikonloppuna, ja on siitä saakka odottanut Syyrian suostumusta tutkimusoperaatioon liittyviin menettelyihin.

Syyrian hallituksen kanssa tehdyn sopimuksen mukaan YK:n tutkimustiimi suorittaa tutkimuksiaan maan sisällä enintään 14 päivän ajan, johon sisältyy myös vierailut kolmessa eri väitettyjen kemiallisten iskujen tekopaikassa. YK:lle on raportoitu yhteensä kolmetoista epäilty kohdetta. Tutkimusryhmän läsnäoloa voidaan jatkaa määräajan päättymisen jälken yhteisellä sopimuksella.

Tutkimuksen on määrä selvittää onko kemiallisia aseita käytetty konfilktin aikana. Vaikka useita epäilyjä hermomyrkky sariinin käytöstä on esitetty, YK:n hyväksymiä pitäviä todisteita ei ole löytynyt.  Konfliktin kumpikin osapuoli on kiistänyt kemiallisten aseiden käytön.

"Haluan ilmaista arvostukseni Syyrian hallitukselle yhteistyöstä, tavoitteenamme on täysin puolueeton ja riippumaton tutkimus" YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon lausui tiedottajansa välityksellä.

YK:n pääsihteerin tiedottajan mukaan tutkimusryhmän lähtö Syyriaan tapahtuu aivan lähiaikoina, vaikka tarkkaa päivämäärää ei vielä tiedetä. Vaikka tutkimusryhmä ei löytäisikään todisteita kemiallisten aseiden käytöstä pääsihteeri Ban Ki-moon uskoo, että tehokas tutkimusmekanismi voi ehkäistä niiden käyttöä tulevaisuudessa.

Lisätietoa:

Syria accepts terms of cooperation for visit by UN chemical weapons team (UN News)

U.N. says chemical weapons investigators to visit Syria imminently (Reuters)