YK:n kehitysohjelma UNDP vetoaa jäsenmaihin rypälepommeja rajoittavan sopimuksen puolesta

YK:n kehitysohjelma UNDP on vedonnut YK:n jäsenmaihin, jotta ne hyväksyisivät rypälepommeja rajoittavan kansainvälisen sopimuksen. Vuoden kestäneet neuvottelut huipentuvat ensi kuussa Dublinissa pidettävään kokoukseen.

Tavoitteena on saada hallitukset sitoutumaan sopimukseen, joka kieltää siviileille vaarallisten rypälepommien valmistamisen, varastoinnin ja kuljettamisen.

UNDP:n tänään julkistettu raportti Prohibiting Cluster Munitions: Our Chance to Protect Civilians osoittaa, että rypälepommit uhkaavat siviilejä ja hidastavat inhimillistä kehitystä. Rypälepommit levittävät niin kutsuttuja tytärammuksia laajalle maastoon. Tytärammukset on yleensä suunniteltu räjähtämään heti, mutta arviolta viisi prosenttia niistä jää vaarallisiksi suutareiksi.

"Rypälepommit ovat vaarallisia aseita, jotka uhkaavat siviilien henkeä ja heidän toimeentuloaan", sanoi UNDP:n kriisinhallintaosaston johtaja Kathleen Cravero. Cravero kehottaa hallituksia osallistumaan neuvotteluihin kattavan sopimuksen saamiseksi.

Rypälepommit ovat surmanneet tai haavoittaneet 13 000 ihmistä etenkin Afganistanissa, Irakissa, Laosissa, Libanonissa ja Vietnamissa. Kolmasosa tilastoiduista uhreista on lapsia. Välittömän vaaran lisäksi pommit vaikeuttavat ihmisten elinoloja muun muassa pilaamalla viljelysmaata ja tappamalla karjaa. Tämä hidastaa usein jo ennestään köyhien alueiden kehitystä. Vaikka rypälepommien haitat siviileille on todettu, niiden käyttö on edelleen sallittua.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana on raivattu noin 10 000 jalkapallokentän verran maata rypälepommien tytärammuksista. UNDP:n raportin mukaan raivaus jatkuu Kaakkois-Aasian maissa vielä 30 vuotta pommien pudottamisen jälkeen. Esimerkiksi Vietnamissa ja Laosissa rypälepommit vaativat edelleen uhreja. Raportti muistuttaa, että rypälepommeja on edelleen varastoituna yli 70 maassa.

Kansainvälinen rypäleaseiden vastainen kampanja Cluster Munition Coalition vaatii hallituksia sitoutumaan tiukkaan kieltosopimukseen. Mukana kampanjassa on 250 kansainvälistä järjestöä.

“Me peräänkuulutamme sopimusta ilman poikkeuksia tai porsaanreikiä ja joka astuu voimaan viipymättä. Olemme jo 40 vuotta seuranneet rypäleaseiden aiheuttamaa inhimillistä kärsimystä. Dublinissa tälle on pantava piste. Emme saa antaa tämän mahdollisuuden karata käsistämme. Me, yksilöinä, järjestöinä ja hallituksina voimme tehdä tämän mahdolliseksi,” vetoaa kampanjan koordinaattori Thomas Nash.

Lauantaina 19.4. vietetään kansainvälistä rypälepommien vastaista päivää. Helsingissä kerätään nimiä vetoomukseen Suomen hallitukselle ja jaetaan tietoa rypäleasekampanjasta la 19.4. kello 16-18 Lasipalatsin ulkopuolella.

UNDP:n raportti

Cluster munition coalition