YK:n kansalaisjärjestökonferenssi Pariisissa keskittyy ihmisoikeuksien edistämiseen

Perinteisesti New Yorkissa järjestetty YK:n vuosittainen kansalaisjärjestökonferenssi pidetään tänä vuonna Pariisissa, jossa ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistus allekirjoitettiin 60 vuotta sitten. Ihmisoikeuksia käsittelevään konferenssiin odotetaan 3.-5. syyskuuta noin 2 000 kansalaisjärjestöaktiivia 90 maasta. Myös Suomen YK-liiton edustaja osallistuu tilaisuuteen.

YK:n kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö UNESCO:n tiloissa pidettävään ja YK:n tiedotusosaston (Department of Public Information, DPI) organisoimaan kokoukseen osallistuvat myös Ranskan entinen terveysministeri ja ihmisoikeusaktivisti Simone Veil sekä korruptiota vastaan taisteleva kolumbialais-ranskalainen poliitikko Ingrid Betancourt, joka vapautettiin kolumbialaisen FARC-sissiliikkeen käsistä heinäkuussa.

Pariisin kokouksessa YK ja kansalaisjärjestöt pyrkivät edistämään ihmisoikeuksien toteutumista jakamalla kokemuksia toimivista käytännöistä niin maailmanlaajuisella, kansallisella kuin paikallisella tasolla.

YK:n tiedotusosaston alipääsihteeri Kiotaka Akasakan toiveena on, että aktiivista osallistumista korostava tapahtuma tavoittaisi myös uusia, erityisesti kehittyvissä maissa toimivia kansalaisjärjestöjä.

Kokouksessa painotetaan osallistujien aktiivista panosta työpajojen ja kaikille avoimien keskustelujen avulla. Luvassa on myös asiantuntijapaneeleja sekä ihmisoikeuksien historiaa kuvaava taidenäyttely.

DPI/NGO -konferenssi

Lähde:

Annual UN-civil society conference to be held in Paris for first time

Upcoming UN conference to focus on Declaration of Human Rights