YK:n ihmisoikeusvaltuutettu tuomitsi Bagdadin teloitukset

K:n ihmisoikeusvaltuutettu Louise Arbour pahoitteli Awad Hamad Al-Bandarin ja Barzan Ibrahim Al-Hassanin teloituksia Bagdadissa maanantaina 15. tammikuuta. Miehet tuomittiin Dujailissa vuonna 1982 siviileihin kohdistuneista rikoksista.

"Vastustan kuolemanrangaistusta kaikissa olosuhteissa," Arbour sanoo ja lisää, että toimeenpannut tuomiot voivat vaikeuttaa puolueettoman oikeusprosessin toteutumista vastaavissa tapauksissa myös tulevaisuudessa. Lisäksi Louise Arbour toisti huolensa korkeimman oikeuden käsittelyä edeltäneen Dujailin oikeudenkäynnin oikeudenmukaisuudesta ja puolueettomuudesta. Hän huomautti, että kuolemanrangaistus on ollut seurausta hyvin ankarasta ja yksipuolisesta laintulkinnasta sekä kansainvälisistä säädöksistä piittaamattomasta oikeusprosessista. "Rikoksiin syyllistyneet pitää saattaa vastuuseen teoistaan. Se on perusedellytys kansallisen rauhan ja luottamuksen luomiselle sekä koko maan jälleenrakentamiselle konfliktin jälkeen. Mutta oikeutta tulee jakaa kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia ja yksilön oikeuksia kunnioittaen", Arbour korostaa.

Artikkeli englanniksi