YK:n erityisjärjestö ja Afrikan kehityspankki aloittavat ensimmäisen yhteisen seurantaprojektin

YK:n kansainvälinen maatalouden kehittämisrahasto IFAD aloittaa yhteistyön Afrikan suurimman kehityspankin kanssa. Tavoitteena on arvioida maatalouden kehitystoimien tuloksia Afrikassa vuosina 1996-2005. Seurantaprojekti alkaa tammikuussa 2007.

IFAD:n pääjohtaja Lennart Bågen mukaan yhteistyön lähtökohtana on tarve selvittää, millaiset kehitystoimet ovat parhaiten parantaneet maaseudun elinoloja Afrikassa. Tavoitteena on parantaa olemassa olevia kehitysohjelmia ja -käytäntöjä sekä tehostaa niiden seurantaa. Kokemuksia kerätään kehitysprojekteissa mukana olleilta ja sen vaikutuspiirissä eläviltä henkilöiltä, viranomaisista maaseudun köyhimpiin asukkaisiin.

Afrikan maiden maatalouden tuottavuus on laskenut viimeisen kahden vuosikymmenen aikana, mikä on poikkeavaa muihin kehitysmaihin verrattuna. Maaseudun kehityksellä on kuitenkin olennaisen tärkeä vaikutus köyhyyden vähentämiseen ja ruokaturvan parantamiseen, mutta myös alueen turvallisuustilanteeseen ja konfliktien ennaltaehkäisyyn.

"Seurantatutkimus antaa molemmille osapuolille tarpeellista tietoa suunnitella ja kohdentaa maaseudun kehitystoimia tehokkaammin. Tutkimustietoa voidaan hyödyntää yhteistyöhön myös muiden tahojen kanssa", sanoo Afrikan kehityspankin pääjohtaja Donald Kaberuka.

Artikkeli englanniksi